29 November 2006

Millesgården: Öppet Hus

Millesgården har under kvällen mellan kl. 19.00-21.00 öppet hus där Gösta Arvidsson berättar om Gustavsbergs konsthantverk utifrån sin bok 'En vackrare vardag'.




Just nu pågår på Millesgården en utställning som heter 'Konsten åt folket - ett kooperativt kulturarv' . Här handlar det om Konsumentföreningen som fyller 90 år och som under 1900-talet byggt upp en betydande samling av konst och konsthantverk genom inköp och egen produktion. Man kan genom denna utställning se hur politiska, ideologiska val samt historiska händelser formade urvalen av konst.

Föreläsningen handlade alltså om Gustavsbergs konsthantverk och det var en intressant föreläsning där Gösta Arvidsson tog sin utgångspunkt i den historiska bakgrunden till hur porslinet kom till Europa från Kina.

Arvidsson berättade en rolig anekdot om tillkomsten av alla porslinsfabriker i Europa, där jag inte kommer ihåg alla detaljer.
Det handlade dcok om en man som för Fredrik I av Preussen(?) utgav sig för att kunna tillverka porslin trots att han detta ej kunde.
Han hade lurat regenten genom att ha en porslinsbit redo och låtsats ta den ur en ugn han konstruerat där han enligt egen utsago tillverkade sitt porslin.
Detta ledde till byggandet av en porslinsfabrik men då mannen ifråga de facto ej kunde tillverka porslin var han tvungen att fly.
Han kom efter att på liknande sätt ha presenterat sig som porslinstillverkare i olika länder, erhållit pengar för detta i förskott, till slut till Sverige där Rörstrands porslinsfabrik byggdes på grundval av hans påstådda kunskaper om tillverkingsprocessen.
Till slut hamnade han i S:t Petersburg där ytterligare en porslinsfabrik tillkom på samma sätt.
Härigenom har ett flertal av de stora, kända porslinsfabrikerna i Europa kommit att skapas.
Till slut lyckades han visst komma underfund med tillverkningsmetoden.
En riktig entreprenör!






(Foto Gösta Arvidsson kopierat från: http://www.forfattarformedlingen.se/images/foto/forf2209.jpg)
(Photo 'En vackrare vardag' kopierat från: http://image.bokus.com/images/9789172036901_small)
(Foto boken 'Gustavsberg...' kopierat från: http://image.bokus.com/images/9789113016399)

26 November 2006

Kratta löv i trädgården ger Pannkakstårta med spenat! Raking leaves in the garden, gives a Pancake-cake with spinach!

Svenska (English below)

Idag ägnar vi dagen åt att kratta löv i trädgården.
Uppehållsväder och relativt torrt gör att vi äntligen kan ta itu med höstens fallna löv som samlat sig som en matta över mattan.

Vi får ihop ansenliga högar och då vi är klara åker vi till Willys, där vi köper en stekpanna (Skeppshult).

Väl hemma genomför vi ett 'joint venture' och lagar mat tillsammans. 

Det blir en Pannkakstårta med spenat som man kan finna i 'Stora vegetariska kokboken' (sid. 202 i 2004 års upplaga). Rekommenderas!

Den tar dock tid att tillaga eftersom man dels skall göra ordning fyllningen dels låta smeten stå och dra i 30 minuter, steka pannkakorna, vilket tar omkring 45 minuter samt då man varvat pannkakor och fyllning låta den stå i ugnen omkring 25 minuter. Inalles 1 timme och 40 minuter.


English:
Today we spent the day in the garden raking leaves. Fair weather makes us inclined to commence this work. The leaves covers the lawn like an extra carpet.

After this we bought a new frying pan and in a joint venture we prepare todays dinner:
A 'Tower of pancakes with spinach' or 'Cake of pancakes with spinach' (photo)! I recommend it!

Besides pancakes and spinach it als containts nuts.
It takes some time though; one hour and forty minutes.

24 November 2006

Medelhavsmuseet i Stockholm



Dagens museibesök sker på Medelhavsmuseet.
Vi beser fr.a. basutställningen:

Vi beser den egyptiska samlingen med föremål från en period på över 5000 år, innehållande ett antal mumier, mest djur d:o.

Den främre-orientaliska samlingen innehåller främst de bronsåldersfynd som professor T Arne fann vid svenska utgrävningar 1932 i Shah Tepe i nordöstra Iran.

Man har också en av världens största och bästa samlingar av fornpersiska bronser från brons- och järnålderns Luristan/Lorestan.
Även kilskriftstavlor från sumerisk och babylonisk tid finns att bese.

Grekland och Rom finns självfallet också representerade.

Till detta kommer det s.k. Guldrummet där en representativ samling silver- och guldföremål från Främre Orienten, Cypern, Grekland och Rom finns förevisade.

Efter detta har vi också Islamsamlingen som är landets största och enda permanenta utställning av islamisk konst från 600-1900-talet.

Cypernsamlingen är en världens förnämsta samlingar utanför Cypern. Detta via de omfattande utgrävningar som genomfördes av den s.k. Svenska Cypernexpeditionen 1927-1931.









(Foto Medelhavsmuseet exteriört taget från http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/d/da/Medelhavsmuseet_2007.jpg/
260px-Medelhavsmuseet_2007.jpg)

(Foto Medelhavsmuseet interiört taget från: http://www.destination-stockholm.com/images/medelhav.jpg)

23 November 2006

Rain and darkness after Paris!

From France and a lovely autumn with farely warm weather we are back in Sweden where the rain is pouring and it's dark and chilly outside.

We ate well and enjoyed ourselves in many ways during our visit in France.

Aurore spent 7 hours at her University on Wednesday where she put forward her thesis - a work on the history and development of the Cinematek in Stockholm (programming, economy and film politics).

Meanwhile I visited Musée d'Orsay and spent almost five hours in this magnificient museum without being able to see the exhibition in its entirety.

During our three day visit in Paris we also saw La Maison de Victor Hugo - where he lived between 1832-1848 and Musée de la Vie Romantique with some information concerning George Sand, information complemented in grand scale during our visit in La Châtre.

Aurore's cousin Hervé invited us to dine with him in his new apartment near Pigalle where he lives with Chou.

On Friday another cousin of Aurore, Béatrice - in whose apartment we lived - drove us the three hundred kilometres to La Châtre. Well, she was going there herself anyway but...

In La Châtre we stayed in Aurore's parents' home - where Aurore grew up - living in our own apartment in an annex to the house. We had two rooms, a bathroom and a kitchen all to ourselves!

Aurore's mother drove us around in her car.
We visited markets where they purchase food and many other things. In La Châtre there is a market once a week and it's the same thing in other small towns in the area.

We also visited - as I indicated above - the home of George Sand in Nohant where she lived from the age of four till she died, interrupted by a period during which she lived in Paris.

Her guests are well known to the European visitors and many others: Frédéric Chopin, Eugène Delacroix, Guy de Maupassant, Alexandre Dumas (the younger), Gustave Flaubert, Honoré de Balzac among others.

She paid for their living and the guide told us that the only money Chopin contributed with was the rent he paid for using her piano.










(Photo Musée d'Orsay taken from: http://lieuxtouristiques.com/userfiles/image/image%20folder1/France/The%20Musee%20d%E2%80%99Orsay,%20Paris.jpg)

(Photo Maison de Victor Hugo taken from: http://www.francebalade.com/paris/vosgesvhugo.jpg)
(Photo Musée de la Vie Romantique taken from:http://a7.idata.over-blog.com/547x353/0/52/87/85/george-sand/Nohant.jpg)
(Photo Maison de George Sand taken from: http://cirqueetlivres.midiblogs.com/media/02/00/bd578d356eeebfcbc718a35cc74e1790.png)

17 November 2006

Armémuseum

Aurore och jag besöker idag Armémuseum.

För Aurore är detta första besöket någonsin och för mig är det första besöket där på många, många år - femton, tjugo år kanske?

Aurore är inte imponerad av samlingarna och har sett Armémuséena både i Paris och Amsterdam men kände inte någon större entusiasm inför dessa heller.

Stockholms armémuseum har dock erhållit pris för bästa museum vad gäller utställningar, upplägg, pedagogik etc. (2004 eller 2005).

Man börjar med en grupp uppstoppade apor och deras revirstrider som många gånger kan ha dödlig utgång. Ofta sker dessa strider i grupper gentemot en ensam individ.
Syftet var kanske att visa att vi inte utvecklats särskilt mycket under de årtusenden, eller årmiljoner sedan vi lämnade primaternas utvecklingsstadium?

I övrigt visas självfallet vapnens utveckling, berättas historier om krig i och utanför Sverige, försvarsbefästningar, krigsstrategier men även historier om de människor som indirekt drabbas mycket hårt av kriget, d.v.s civila.
Det rör sig om en beskrivning av de människor som får sina tillgångar konfiskerade, blir rånade, våldförda eller dödade p.g.a. att de befinner sig i krigszoner där de utgör ett 'hinder' för de stridande.

I bästa fall tar de civilbefolkningens tjänster i anspråk men lämnar dem därefter åt sitt öde. De får behålla livhanken. men om detta är bättre än att dö, kan ju diskuteras.

En separatutställning om spioner och spioneri pågår just nu samt även en utställning om Ungernrevolten 1956. Se länken.












(Photo Armémuseum taken from: http://www.cocktaillife.com/museumimages/Armemuseum.jpg)

(Photo poster 'Spioneri', copyright: http://www.forsvarsmuseum.se/pics/familj/spion.jpg)

16 November 2006

Intervista


Federico Fellini behöver kanske inte någon närmare presentation?

Den film av F.F. som idag visas är 'Intervista'.

Fellini intervjuas av japansk tv där han berättar om den stora, legendariska filmstudion utanför Rom, Cinecitta.
Studion är - då denna film inspelas - 50 år gammal och Fellini, under det att han har påbörjat produktionen av sin nästa film, berättar om studions betydelse för honom som filmskapare, om alla de människor som verkat där under dessa femtion år.

En ung skådespelare - i denna film i filmen - spelar Fellini som ung då han för första gången anländer till Cinecitta i syfte att intervjua en 'stjärna'.

Marcello Mastroianni uppträder klädd som Mandrake och Fellini tar honom med tillsammans med filmteamet till Anita Ekbergs villa där man visar den berömda scenen ur 'La Dolce Vita' med Ekberg i 'Fontana di Trevi'.

José Pinheiro är nästa regissör för dagen (på Cinemateket):

'Les Mots pour le dire' ('Orden som befriar') är namnet på den film som visas.

Berättelsen tar sin utgångspunkt i ett möte mellan en kvinna och en terapeut/psykolog dit hon remitterats av en god vän som är läkare.

Hon har haft svåra blödningar från underlivet men vill inte opereras och då hon börjar med analysen, upphör också blödningarna.

Här berättar hon om sitt liv där hon som barn växte upp på en plantage i Afrika.
Fadern drabbades av tbc (tuberkulos) och modern överbeskyddade dottern för att inte denna skulle smittas.
Modern projicerade sin 'bacillskräck' på sin dotter. Samtidigt som denna överbeskyddande attityd är ett framträdande drag hos modern, är hon också mycket hård och ibland grym mot henne.
Aggresiviteten mot maken går ut över barnet som inte är önskat.

Då vi i filmen befinner oss i 'nutid' visar det sig att kvinnan/dottern idag lever tillsammans med sin mor, hjälper henne men försöker även genom analysen komma bort från och befria sig från sin mors inflytande. Detta sker slutligen genom moderns död.










(Photo poster 'Les mots pour le dire' taken from: http://images.fan-de-cinema.com/affiches/drame_psychologique/les_mots_pour_le_dire,0.jpg)

15 November 2006

Det rena landet & Sommarkvällar på jorden

Hedengrens lunchunivesitet är ett återkommande inslag i denna förnämliga bokhandels 'evenemangslista'.

Här kan man möta författare som talar om sina verk, oftast nyutgivna, där de mer i detalj förklarar bevekelsegrunderna för tillkomsten av boken ifråga, detaljer i det litterära verket samt även ger åhörarna möjlighet till frågor efter avslutad presentation.

Denna punkt i Hedengrens verksamhet är ett välbesökt evenemang.

Tyvärr - om man skall uttrycka sig så - är det fortfarande en dominans av kvinnor och fr.a. kvinnor i medelåldern eller övre medelåldern. Dessa bär ju upp kulturlivet men visst vore det trevligt se fler yngre åhörare och fler män. Inte minst då dessa 'tillställningar' kan fungera som ett 'miniuniversitet' där man faktiskt kan lära sig mycket om sådant man inte tidigare kände till.

'Kulturtanten' - som hon kallas - är beundransvärd och dessa kvinnor (och i vissa fall män och då blir det väl 'kulturgubbar' - som jag 46 år gammal?) måste nog vara bland de mest allmänbildade personerna i vårt samhälle. Dock en försummad kraft i det samhälleliga livet på olika plan.

Denna gång var det Maja Hagerman som berättade under rubriken 'Svensk rasforskning och svenska härkomstmyter'.
Hagerman är författare och vetenskapsjournalist.
Boken ifråga heter Det rena landet. Om konsten att uppfinna sina förfäder.

Frågan hon ställer i denna bok är varför just Sverige kom att bli en spetsnation inom rasforskningen i början av 1900-talet.
Svaret eller försöket till svar på denna fråga skildras ur ett brett perspektiv som sträcker sig från romarriket under århundradena efter Kristi födelse till Sverige i skuggan av andra världskriget.


Hon visar hur det gick till då både vetenskapsmän, konstnärer och författare skapade eller försökte skapa bilden av svenskarna som ett folk vilket skulle ha en unik härkomst historiskt sett.

Hagerman berättar alltså i viss mån 'förhistorien' till det som senare skedde i Sverige, nämligen upprättandet av det rasbiologiska institutet med tillskyndare som Arthur Engberg, ecklesiastikministern samt läkaren Herman Lundborg och hans rasbiologiska 'forskning'.
Om detta senare skede i den svenska rasbiologins historia, kanske Hagerman berättar i sin nästa bok?

Sommarkvällar på jorden av Gunnel Lindblom är dagens film på Cinemateket.

Filmen tar sin utgångspunkt i en solig sommardag då tre systrar tillsammans med männen till två av dem, modern till systrarna samt barn träffas för att umgås och äta gott.

Under ytan bubblar det dock av frustration, värderingsmässiga skillnader, konflikter, triangulära förhållanden (om man kan uttrycka det så).
Dessa kommer så småningom till ytan med destruktivitet som en ibland oundviklig följd.
Ansvar, kärlek, erotik, lögn och sanning är de teman som behandlas i och med de inblandades handlingar.

Aurore arbetar i filmvisningsrummet ('maskinrummet').






(Foto Maja Hagerman kopierat från: http://bilder.panorstedt.se/bilder/person/224/Hagerman_Maja_1.jpg)
(Foto 'Det rena landet' kopierat från: http://www.majahagerman.se/bilder/detrenalandet1.jpg)
(Photo Gunnel Lindblom taken from: http://content6.flixster.com/photo/11/07/11/11071148_tml.jpg)

14 November 2006

Hägringen/Mirage


Peter Weiss is the director of the first movie today:

Hägringen (Mirage) - an experimental film about a young man who confronts the turbulent life in a big city with all kinds of visual and auditive distortions.
We can feel the pulse of the city, his alienation towards the social codes he doesn't understand, as beeing a 'foreigner' or a stranger in this particular social context.
A film I would recommend seeing. One of the more interesting experimental films of the time in Sweden.

Jörn Donner the controversial - at least seen as such in Sweden - Finnish filmmaker, filmpolitician is director number two this day.

His film: Att älska (To Love).

Louise (Harriet Andersson) a young Swedish widow is living with her mother and young son.
At the funeral she meets a man - a 'foreigner' as Fredrik (Zbigniew Cybulski) is described - she has met before.
He moves in with her and her mother and son. This creates problems as their engagement with each other bear consequences for her son and their common future.

Aurore has started at her practical vocational training place, Sture, in order to continue her practical training.










(Photo Peter Weiss taken from: http://cineclubedecompostela.blogaliza.org/files/2010/11/Weiss_Peter.jpg)

(Photo Harriet Andersson taken form: http://www.moviemania.sk/img/profily/harriet-andersson-2.jpg)

13 November 2006

The Yacoubian Building


Through internet we are invited to a preview of one of the films (it happens to be the only one we will see this year) at the Stockholm Film Festival:

The Yacoubian Building by Marwan Hamed.

This is a film about a building carrying the name of the original proprietor where people of different kinds live temporarily or permanently.

Through decades and different family's life stories, the capital of Egypt, Cairo ,is depicted displaying everyday life, containing 'ingredients' like corruption, fundamentalism, prostitution, drugs and double standards of morality concerning homosexuality.

An almost three hour long film but well worth seeing though not a masterpiece and narrratively fairly conventional in its structure.

11 November 2006

Arkivens dag


Svenska (English below):

Idag är det i Stockholm - och hela Sverige - 'Arkivens dag' där olika arkiv vid museer och andra institutioner är öppna för allmänheten.
Temat för dagen var mat och hur detta återspeglas i samlingarna.
Aurore och jag valde Postmuseum som vi ej besökt tillsammans tidigare.
Jag kan inte påstå att utställningen med arkivmaterial var särskilt imponerande dock.
Ett stort bord i ett rum med vykort, och andra utensilier som belyste hur maträtter, mathögtider, ätande i alla former belysts genom åren.
Dock inga frimärken som visade detta tema. Underligt med tanke på alla kända duktiga gravörer vi haft och har i Sverige som skildrat många olika motivkretsar på sina konstverk, som dessa frimärken många gånger är att betrakta som.

English:

The theme of this day - 'The Day of the Archives' - where museums and other institutions open up their archives for the public, was food and how it is depicted in the collections.
We decided to choose the Postmuseum in the Old Town.
See link above concerning the content of the exhibition.














(Foto poster 'Arkivens dag' kopierat från: http://www.arkivcentrum.t.se/arkivdag/arkivdag2006.jpg)

10 November 2006

Heart of Spain & Native Land & Uppenbar(a)t

Heart of Spain' is a documentary from the Civil War in Spain in 1936, made by Herbert Kline and Charles Korvin.

It's made by directors in an organization of left-wing filmmakers in America.
It is also a film that shows the nazi- and fascist-followers work in Spain during the 1930:s.

This film has later been used as a evidence for the fact that the world - if one doesn't turn a blind eye to obvious proof - knew much more about the atrocities during and before World War II than later have been admitted.

'Native Land' made by Leo Hurwitz and Paul Strand deals with the civil rights movement and it's struggle in the USA.
It also displays the fascist right wing movements and KKK and their 'work'.

Mixing documentary stories with fictional and with the famous singer Paul Robeson ('Old Man River'/The Show Boat) it tries to expose the violations against civil liberties in USA during the 30's and 40's.

The film and many of those who participated where blacklisted during the McCarthy era.

After this the exhibition 'Uppenbar(a)t' ('Revealed') on the Culture House. This is an exhibition with photographs from the late 1900's till recent days trying to - in different ways, angles and from different ideological perspectives - depict one of the most famous people in the world, JESUS.














(The two photos from 'Heart of Spain' taken from:: http://
xroads.virginia.edu/~ma01/huffman/frontier/heart.html)
(Photo 'Native Land' taken from: http://ecx.images-amazon.com/images/I/41R1WC340VL.jpg)
(Poster/picture 'Jesus is feeling saucy today' taken from: http://www.carlteglund.blogspot.com)
(Picture from 'Sopraons' at the 'last supper' taken from: https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgFHWD-Pgj279nwLGttxCBnOPU8cnHuX3lSPTtZSz69KU8tqDB6x_BK8pQTUk3x0YBQKyHTd7jbHUJKs0E953DvL4wTm3jYsDXZMaq2r6kz3Gu3rc-8-L_KbAyqT670Df7Hqb1l/s400/uppenbarat_leibovitz.jpg)
(Photo 'Black Jesus' taken from: https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEieeKSNiQbyn7gIQ9al7t3eogD24WrtTU0U4rDAE8DPI-oqGmZ0m7X4DqYhyMc5LzVYH0LYC7MA5gE0FF9cFiHw6CqWe9s5BRe2wjb5JxSpbkgzKbuA-hjYt1n0IzkFV0QRypGE/s400/uppenbarat_serrano.jpg)

09 November 2006

Le crime de Monsieur Lange


Svenska (English below):

'Sally och friheten' av Gunnel Lindblom är en film om en kvinnas självständighetsideal och hur dessa krockar med andra människors ideal i hennes omgivning - inte minst föräldrarnas och hennes man.

Hon vill överge den traditionella könsfördelningen i ett förhållande och mer agera som män genom historien oftast ogenerat gjort i förhållande till sin partner.

'Le crime de Monsieur Lange' ('Herr Langes brott') - Jean Renoir - är en film om klasskamp under 1930-talet i Frankrike och de upplopp som skedde 6 februari 1934.

I denna film utnyttjar en tidningsägare - herr Batala (Jules Berry) - sina anställda på ett sätt som leder till uppror mot hans diktatoriska välde och hans cynism.

Efter en olycka då man tror att Batala omkommit, tar man över tidningen och skapar ett kooperativ.
Batala har dock inte dött utan stulit kläder från en död präst i vilken han tar sig runt i landet och utnyttjar människors katolska tro och tilltro till präster för att skaffa sig fördelar.

Han återkommer till tidningen och försöker ta över densamma ånyo.


English:

'Sally och friheten' ('Sally and the Freedom') is a film about freedom from traditional gender roles in a relationship.
A woman - Sally (Ewa Fröling) - wants to be free and 'create' her own life on the basis of her personal wishes. Something men almost always have done in a relationship but in this case people in her immediate surroundings react negatively. Not at least her parents.

'Le crime de monsieur Lange', a film about a editor of a newspaper - mister Batala (Jules Berry) - who with a cynical attitude exploit people in his surrounding, not least women.
This is during the struggle between the social classes in France in the 1930:s.

After a accident where he is reported dead, the workers and journalists takes control over their newspaper.

Mister Batala is however not dead and with clothes he has stolen from a dead clergy man, he finds his way back to the newspaper, again exploiting peoples beliefs and trust in the clergy.






(Foto poster 'Sally och friheten' kopierat från: http://img.filmfront.no/pictures/release/large/20070320103627sally_och_fri.jpg)

08 November 2006

The House is Black

The first film at Cinemateket is 'Jigokumon' ('Gate of Hell') by Teinosuke Kinugasa.

This is in the end a film about a woman who sacrifies herself for love and fidelity towards her husband.

During an attempted coup somewhere in Japan in 1159, during the feudal time, one of the court's ladies disguises herself as the lord's wife and a loyal samurai takes her away from the city in order to foul the attackers.
He falls in love with her and when the lord resumes power the samurai and other loyal people at the court are granted their wishes.

Most of the samurais wants land and property but this one want's the woman who disguised herself as the lord's wife. The problem is that she is married.
The samurai can not accept this and when the lord ask him to suggest something else instead of this woman, the samurai points out that the lord always have to keep his promises.

The samurai now tries to win the heart of the married woman and to outmanoeuvre the husband.

Will he succeed?

It's a film that displays some kind of disobiedience I didn't think was possible in the feudal structure of 12th century Japan.


The second film by Forough Farrokhzad - 'Khaneh siah ast' ('The House is Black') - is a moving documentary about people struck by leper living in a leper colony.

This film show the strong will to survive and in spite of great difficulties find friendship and love among other people.

The film was followed up by a documentary about Farrokhzad, a well known and cherished poet in Iran who died very young at the age of 32 in a car accident.

The name of this documentary was 'Jam-e jan' ('The Mirror of the Soul').












(Photo poster 'The House is Blck' taken from: http://www.bifi.fr/upload/bibliotheque/Image/espace%20patrimonial/ARTICLES/2008/AFFICHES_GOVAERS/Jigokumon.jpg)

07 November 2006