30 April 2007

The King's birthday

Svenska:

Idag är det kung Carl XVI Gustaf's födelsedag och Aurore vill gärna att vi beger oss till Borggården på Stockholms slott för att fira (med honom).

I Frankrike kanske man nu har fått ännu en kejsare - Sarkozy - men någon kung har man inte haft på länge.
Talar man om Frankrike, kan man konstatera att de haft 'kejsare' även i modern tid: Charles de Gaulle, Georges Pompidou och Francois Mitterand. Kanske också Jacques Chirac (som dock tycks ha varit mer 'folklig' än de övriga) och Valéry Giscard d'Estaing till viss del.

Många turister fanns på plats på Borggården och vi såg aldrig kungen själv men däremot drottning Silvia och prinsessan Lillian som skymtade i fönstret mot borggården.
Musik av högvakten och exercis i vanlig ordning självfallet.
Solen skiner men det är mycket blåsigt tyvärr.

Efter detta beger vi oss till Konstakademien på Fredsgatan för att se de utställningar som där visas men de var i full färd med att stänga varför vi endast såg konst av Magnus Bergh.

Dagen avslutas med en pique nique i Kungsträdgården där vi hittar en vindstilla plats och kan plocka upp vårt medhavda samt njuta av solen. Vi njuter inte endast av den (bleka som vi är) utan även av maten (gourmander som vi är).

Tyvärr är det inte så varmt som man skulle kunna önska sig men det är ju tyvärr normalt i Sverige i maj. Längtar efter en varmare plats på jorden men det kanske inte dröjer länge förrän vi har tropiskt klimat i vårt land.

Hem och middag, några timmar senare. Detta så att vi hinner smälta maten för att äta mer.

English:

Today it's the birthday of our king Carl XVI Gustaf and we set out to the castle in Stockholm and the court yard to celebrate (with him).

In France the people may now have got themselves a new 'emperor' with Nicolas Sarkozy but it's a long time since they had a king.
Talking about France, they have had 'emperors' in mordern time too, for example: Charles de Gaulle, Georges Pompidou and Francois Mitterand. Maybe also Jacques Chirac (even though he seems to have been more interested in shaking hands and meeting people directly) and Valéry Giscard d'Estaing to some extent.

A lot of tourists at the court yard and we did not see the king himself, partly because we left before he came out, but we saw queen Silvia and princess Lillian in the window.
Music by the guard and military drill as usual. The sun is shining but unfortunately it's to windy and that is why we leave in advance before the king arrives to the court yard.

We now head towards The Academy of Fine Arts to see four different artists exhibited but unfortunately we come to late and there is only one artist and his work that we actually get a chance to see, namely Magnus Bergh.

The day ends with pique nique in 'Kings Garden'/'Kungsträdgården' where we find a calm and sunny spot on a bench. We enjoy the food (being 'gourmands') and the sun (being pale).
Unfortunately the weather is not yet as warm as one could wish but it's normal when we talk about Sweden in May. I long to a warmer place on earth but maybe I just have to wait a couple of years when the tropical weather hits us!

After this back home to dine (a couple of hours later being enabling us to eat more).






(Photo King Carl XVI Gustaf copied from: http://kungar.info/wp-content/uploads/img/CarlXVIGustaf/king_carl_xvi_gustaf.jpg)

29 April 2007

Magasin 3 part 1

Svenska:

Idag bestämmer vi oss för att äntligen - efter sju sorger och åtta bedrövelser - besöka Magasin 3 i Frihamnen.

Jag måste i sammanhanget erkänna att jag aldrig - trots att jag är född och uppvuxen samt bott merparten av mitt drygt 46-åriga liv i Stockholm - besökt denna utställningshall. Kan bero på att jag bott i andra delar av Stockholm och ej särskilt nära just denna utställningshall men det är väl endast en dålig ursäkt.

Vi började titta på utställningen men vi hann endast en liten del av denna och denna gång inte Pipilotti Rist

och Gilbert & George's arbeten.

Det vi såg var en utställning i blandmaterial vilken belyser problemen i Mellanöstern, en utställning med namnet 'Fleeing away from what bothers you most'.

LienDenna utställning innehöll foto, film, skulptur och måleri av konstnärer som är eller har varit verksamma i israeliska och palestinska regioner.

Konstnärernas namn: Jumana Emil Abboud, David Perlov, Raeda Saadeh, Gil Marco Shani, Jan Tichy, Jean-Luc Vilmouth (klicka här eller på deras namn för information om konstnärerna)

Meningen med denna utställning är att lyfta fram konstnärer som har en förmåga att omvandla omständigheterna i den region där de lever och verkar eller levt och verkat - Mellersta Östern - till något imaginärt och abstrakt med konstnärliga kvaliteter.

Många av konstnärerna har, trots närheten till denna konfliktfylda del av världen, valt ett icke-politiskt förhållningssätt, där man undvikit att direkt kommentera de händelser som kommit att bli en del av den nästintill dagliga nyhetsrapporteringen från Israel-Palestina och deras grannar.

Själva titeln hänvisar till det förhållningssätt och detta utgör också länken mellan konstnärsskapen.

Vi kände oss dock inte riktigt övertygad om sambandet mellan idé och förverkligande även om vi fann en del intressanta utryck för konstnärernas tankar kring 'flykten' som ett medel att klara verklighetens problem och grymheter. I detta fanns också tankar om att inte endast ge en ensidig bild av verkligheten vilken - som vi vet - alltid är mer mångfacetterad än exempelvis medierna vill få oss att tro.

Efter Magasin 3 beger vi oss - Aurore och jag - till Moderna museet för en presentation och visning av en film med namnet '9 evenings: theatre and engineering', ett antal synnerligen omtalade föreställningar som ägde rum i New York 1966.

Det är Barbro Schultz Lundestam, journalist, bokförläggare och filmare som var med vid dessa events som berättar och visar de i denna kväll presenterade filmerna.

I dessa föreställningar eller happenings samarbetade tio konstnärer med ett drygt trettiotal ingenjörer från Bell Telephone Laboratories i en konst- och teknologimaniftestation

De tio konstnärerna var John Cage ,

Lucinda Childs ,

Öyvind Fahlström,

Alex Hay ,

Deborah Hay,

Steve Paxton,

Yvonne Rainer,

Robert Rauschenberg,

David Tudor

och Robert Whitman

Händelsen resulterade i att allt fler konstnärer ville få tillgång till de allra senaste teknologiska innovationerna och detta intresse kanaliserades in i den nybildade organisationen Experiments in Art and Technology , E.A.T. i vilken organisation Billy Klüver

varit en drivande kraft. Inte många i Sverige känner till Billy Klüver medan han i utlandet och bland experimenterande konstnärer är ett stort och erkänt namn.

De filmer som presenteras är Robert Rauschenbergs föreställning 'Open Score', John Cages föreställning 'Variations VII' och Öyvind Fahlströms föreställning 'Kisses Sweeter than Wine'.

Vad man kan konstatera är att det känns som om det fanns så otroligt mycket mer idéer under denna experimentella tid, 1960-och 70-talet. Alla dessa idéer och genomförandet av desamma är inte alltid att anse som lyckade men det fanns dock en stark vilja att bryta ny mark. Kanske beror det på att man betraktar allt detta i retrospektiv där historien lärt oss vikten av dessa verk? Intressant var det dock.

English:

Today Aurore and I finally decided us to visit what in English would be called 'Storehouse 3' ('Magasin 3' ), an art museum that started its activities in 1987.

I have to admit that, though I am born and raised in Stockholm and lived most of my life here, I have never visited this museum before. It's a shame.

We started watching the exhibition but the time didn't permit us reaching the art works by Pipilotti Rist and Gilbert & George.

What we saw was an exhibition called 'Fleeing away from what bothers you most' and this is exactly what these artists tried to do.

It's a group of artists living in the Middle East, in Israel, Palestine and neighbouring countries who in their art indirectly tries to reflect the events in their part of the worl and their names are: Jumana Emil Abboud, David Perlov, Raeda Saadeh, Gil Marco Shani, Jan Tichy, Jean-Luc Vilmouth (Click here or on their names for information about the artists).

They use photo, film, sculpture and painting.

The purpose with this exhibition is to point out artists that are able to transform the circumstances in the region where they live into something imaginary and abstract with artistic qualities. Many of the artists have chosen a non-political approach where they avoid directly commenting on the events in Palestine-Israel, events that, since decades, have become a part of a collective image of this region in the world.

The title of this exhibition refer to this approach of course.

We did not however feel fully convinced about the connection between idea and realisation even though we found some very interesting expressions for the thoughts around the excape as a means to cope with the problems and atrocities of daily life. The artists maybe also wanted to mediate thoughts around the idea of not giving a to biased picture of reality, as the latter always is more complexed than - among others- the media wants us to believe.

Next stop this day: Museum of Modern Art and a presentation and display of a film with the name '9 evenings: theatre and engineering' (no information in English on this subject unfortunately), a group of very talked about performances that toke place in New York in 1966. It is Barbro Schultz Lundestam, journalist, editor and film maker (Could not find much information in English about her as the site on The Museum of Modern Art where no longer available in English when I wrote this a couple of days after the event. If you click here you can find information about her publishing house) who at the time attended these happenings that tells us about them and the films introduced to us this evening.

In these renowned happenings ten artists cooperated with around thirty engineers from Bell Telephone Laboratories in a art- and technology manifestation.

The ten aritsts where John Cage , Lucinda Childs, Öyvind Fahlström , Alex Hay , Deborah Hay , Steve Paxton , Yvonne Rainer , Robert Rauschenberg , David Tudor and Robert Whitman . See their photos above.

This event led to more and more artists wanting to get axess to the latest technological innovations and this interest were channeled through the newly established organisation 'Experiments in Art and Technology' , E.A.T. in which Billy Klüver was a driving force. Not many people in Sweden know about Billy Klüver (though he is Swedish) while he abroad among experimenting artists is a well known and recognized and highly respected person.

The movies we saw where Robert Rauschenberg's performance 'Open Score', 'Variations VII' by John Cage and 'Kisses sweater than Wine' by Öyvind Fahlström.

What one can state, in our opinion, is that it feels as if there were so much more creativity, so many ideas coming up to the surface and displayed during the 1960's and -70's. All the ideas and, not least, the realization of them where not always succesful but yet it existed a strong will to break new grounds. Maybe this notion is because we now look upon this period in retrospective with everything history has taught us. Interesting it is though.









(Photo Magasin 3 copied from: http://farm3.static.flickr.com/2399/1831885636_5f3555286c.jpg)

(Photo Pippilotti Rist copied from: http://www.canadianart.ca/online/features/2009/02/12/pipilotti_rist_448.jpg)

(Photo Gilbert & George copied from: http://www.sanfranciscosentinel.com/wp-content/uploads/2008/02/gilbert-george-gink.JPG)

(Photo screen exhibition Magasin 3 copied from: http://www.magasin3.com/v1/images/exhibitions/fleeing/dd064.jpg)

(Photo John Cage copied from: http://www.john-cage.halberstadt.de/new/fotos/johncage.jpg)

(Photo LUcinda Childs copied from: http://www.feldmangallery.com/media/kaplan/kapexh_92/lucindachilds-01.jpg)

(Photo Öyvind Fahlström copied from: http://www.balkon.hu/balkon_2001_06/fahlstro.JPG)

(Photo Alex Hay copied from: http://www.medienkunstnetz.de/assets/img/data/617/bild.jpg)

(Photo Deborah Hay copied from: : http://www.ballet-dance.com/200506/articles/images/DeborahHay.jpg)
(Photo Steve Paxton copied from: http://www.artsvivants.ca/upload/dan/StevePaxtonsome_full.jpg)
(Photo Yvone Rainer copied from: http://whiteowlweb.com/poetryroom/yvonne-rainer-trio-a-230.jpg)
(Photo Robert Rauschenberg copied from: http://top-people.starmedia.com/tmp/swotti/cacheCM9IZXJ0IHJHDXNJAGVUYMVYZW==UGVVCGXLLVBLB3BSZQ==/imgRobert%20Rauschenberg4.jpg)
(Photo David Tudor copied from: http://farm3.static.flickr.com/2439/3763069840_b25f3cf150.jpg)
(Photo Robert Whitman copied from: http://www.fairfieldcountylook.com/albums/openings/IMG_9769-Walter-Smith-and-Robert-Whitman.jpg)
(Photo Billy Klüver copied from: http://www.medienkunstnetz.de/assets/img/data/668/bild.jpg)

28 April 2007

Small Press Expo and Åmells gallery

Svenska (English below):

Idag och imorgon har man på Kulturhuset en exposè över de små förlag som ger ut tecknade serier/animationer - 'Small Press Expo' .

Dessa utgörs dels av etablerade förlag inom denna bransch men också av mycket små förlag som inte har någon större budget att verka för samt de enskilda tecknarna/konstnärerna som ger ut sina alster själva och därigenom genomför hela utgivningsproceduren från ax till limpa alldeles på egen hand alternativt med hjälp av ett fåtal medarbetare eller 'sympatisörer'.

Det fanns en hel del mycket intressant på denna mässa och det är bara tråkigt att man i Sverige i motsats till många andra länder inte förstått att detta är konst och kultur som annan konst och kultur utan istället - från politiker håll inte minst - ser detta som någon form av tidsfördriv.

En återkommande fråga till människor som arbetar med animationer i Sverige är: "Jaha, du sysslar med detta men vad har du för yrke?"
Den inskränkte svensken?

Galago var ett av de etablerade förlagen som deltog men vi hade också en ung kvinna, Naomi Nowak, som givit ut sin egen serie/fanzine på ett amerikanskt förlag, eftersom de svenska inte förstår sig på detta.

Härefter tar vi oss till Strömparterren för en liten pique nique.
Efter pique niquen till galleri Åmells på Birger Jarlsgatan där vi ser en utställning/vernissage med målningar och annan konst av svenska konstnärer från 1600-tal till 1950-tal ungefär.
Här finns många av våra mest kända konstnärer representerade: 








m.fl. Ej angivna i kronologisk ordning som alla ser.

English:

Today and tomorrow there is a small 'exhibition' going on at the Cultural Center ('Kulturhuset') in Stockholm - Small Press Expo - displaying the small publishing houses which spread animated series/comic papers. 

Represented here are both those more established publishers like Galago but also small ones we never heard of before with a small budget trying to help Swedish animators/artists. Finally we have those artists who try to publish their works by doing most of the publishing themselves or in cooperation with good friends.

There were quite a good deal interesting animations on this expo and it's a pity that we in Sweden, in contrast to many countries in the world, never have understood that this is art and culture like any other art we see in the museums or elsewhere. It's more seen upon like pastime matters.
A constantly recurring question to these artist is: "Ok, I see that you occupy yourself with this but what do you work with?".

We met a young woman, Naomi Nowak, who had her cartoon published by an American publishing company as she did not get any response in Sweden.
Pique nique at the 'Strömparterren' again.

After the pique nique we went on to 'Åmells gallery' where we watched their exhibition with paintings and other kind of art by Swedish artists från the 17th century up till the 1950's approximetely.



















(Foto Kulturhuset kopierat från: http://mangabibliotekarien.blogg.se/images/2009/kulturhuset_35998225.jpg)
(Foto Nils von Dardel kopierat fårn: http://www.ravjagarn.se/blogg/bilder/dardel.jpg)
(Foto Bruno Liljefors koperiat fårn: http://www.upplandsmuseet.se/Global/Samlingar/Bild/Bildspel/Sandberg2/Bruno.jpg)
(Målning föreställande Inge Schiöler kopierat från: http://www.icollector.com/images/163/3121/3121_0111_1_sm.jpg)
(Målning föreställande Alexander Roslin kopierad från: http://www.artknowledgenews.com/files2007a/AlexanderRoslinDoublePortra.jpg)
(Målning, självporträtt Pehr Hillerström d.ä. kopierad från: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/1/18/Pehr_Hillestr%C3%B6m_self_portrait.jpg/204px-Pehr_Hillestr%C3%B6m_self_portrait.jpg)
(Foto Per Ekström kopierat från: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/00/Konstn%C3%A4r_Per_Ekstr%C3%B6m.jpg)
(Foto Julius Kronberg kopierat från: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/ca/Julius_Kronberg1.JPG/250px-Julius_Kronberg1.JPG)
(Painting depicting Angelica Kauffmann copied from: http://hoocher.com/Angelika_Kauffmann/Angelica_Kauffmann.htm)
(Foto Helene Schjerfbeck copied from: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/76/Helene_Schjerfbeck.jpeg)
(Photo Sigrid Hjertén copied from: http://listverse.files.wordpress.com/2009/06/9724406ny-tm.jpg)

27 April 2007

Filmtecknarna

Svenska (English below):

Idag börjar Aurore och jag dagen med att besöka Moderna museet för att se tecknade filmer bestående av loopade filmer vilka visas på ett antal tv-skärmar.

Detta sker inom ramen för temat 'Filmtecknarna fyller 25 år'.

Filmerna utgör alla enskilda historier men man kan se vissa sammanlänkade teman i materialet samt känna igen enskilda tecknare eller vissa tekniker.

En av museivärdarna berättar för mig att ett antal besökare blivit besvikna då de förstått det som att det skulle röra sig om en sammanhållen film visad på en tv-skärm men så var alltså inte fallet.

Det tråkiga med detta besök var att då vi började se dessa filmer erinrade vi oss att vi redan sett dem på tv med en introduktion av Roy Andersson och detta för flera månader sedan.

'Sådant är livet' som Aurore skulle ha uttryckt det.

Filmhuset blir nästa anhalt denna dag.


English:

We start off with The Museum of Modern Art in order to see animated films shown at a number of TV-screens. The films are being looped.

This exhibition is made to commemorate that The Swedish Film Animators celebrate their 25th anniversary.

The films are all presenting different stories but with something linking them together, not least that they are made by the same artist or with the same technique.

Unfortunately Aurore and I, when we start looking at this, remember that we have seen this before in Swedish Television with an introduction by the director Roy Andersson many months ago.

'That's life' as Aurore should have put it.

The Swedish Filminstitute is our next stop.






(Bild collage Filmtecknarna kopierat från: http://www.filmtecknarna.se/images/about/About_Collage.jpg)
(Foto poster 'Alla talar svenska' kopierat från: http://www.lovefilm.se/film/Alla-talar-svenska/47305/)

26 April 2007

Introduction to Così fan tutte

Svenska (English below):

Efter ett ärende vid Skandiabanken har Aurore ett möte med filmproducenten och huvudansvarige vid Franska filmfestivalen (klicka även här för information om franska filmfestivalen) i Stockholm, Olivier Guerpillon.

Under tiden tar jag mig till Moderna museet för att se ett par nya verk, bl.a. en 'ny' Duchamp och ett antal fotografier i surrealistisk tradition. Dessa är relativt nyupsatta och de övriga utställningarna har vi sett. Den 5/5 öppnar en utställning med Karin 'Mamma' Andersson.

Härefter beger Aurore och jag mig till Nationalmuseum för en vernissage om 1800-talskonsten, den ofta så nedsablade. Utställningen heter också mycket riktigt 'Förfärligt härligt'.

I denna utställning får vi se ett stort antal urnor, kandelabrar, vaser, porslin etc. från 1800-talet men även från andra tidigare och senare epoker. De senare i mer efterhärmande stil men med sina egna särdrag.
Har inte tidigare sett en så stor samling 'svulstiga former' om uttrycket tillåts.

En del var riktigt intressant att se även om kvaliteten varierade. Färger och former var ibland tilltalande ibland en aning frånstötande.

Avhörde ett par damer som diskuterade var den ena av dem skulle kunna placera en stor, två coh en halv meter hög kandelaber och uppenbarligen fanns det en plats i den enas hem för detta.

En liten promenad till Operan där vi avhör en publikintroduktion till operan 'Così fan tutte' av W. A. Mozart, en föreställning vi skall se och kanske fr.a. höra den 12/5.

Till denna introduktion hade regissören kommit och en av sångarna Gunnar Lundberg. Denne sjöng en av Don Alfonsos recitativ och arior.
Tanken var att fler av sångarna skulle komma men de kolliderade uppenbarligen med repetitionerna.
Gunnar Lundberg
I denna föreställning medverkar ett stort antal duktiga sångare, förutom Gunnar Lundberg som Don Alfonso ser vi i Fiordiligi's roll - Maria Fontosh; Dorabella - Susann Végh; Despina - Hilde Leidland; Guglielmo - Peter Mattei; Ferrando - Jonas Degerfeldt.

English:

After an errand at the bank Aurore set of to meet the filmproducer and chief responsible at The French Filmfestival here in Stockholm, Olivier Guerpillon.

Meanwhile I visit the Museum of Modern Art to see some newly hanged works by among others Duchamp and also a collection of surrealistic photos.
The fifth of May a new exhbition opens with works by the Swedish painter Karin 'Mamma' Andersson.
Aurore and I have seen the other exhibitions up till now.

I meet Aurore in front of The National Museum of Fine Arts to see a new exhibition with art from the 19th century, art that are sometime regarded as being both ugly, pompous and excessive.

The exhibition is called 'Dreadful Delight'.

We get to see a great number of vases, urns, candelabras and porcelain in all kinds of shapes and colours.
Not all of the works were from the 19th century, we could also see some earlier and some later works in a imitating style.

Some of the works were delightful others almost repugnant.

I overheard a conversation between two elderly women who discussed where in one of the women's appartment one could perhaps place a candelabra that was two and a half meters high and obviously there was some room for it, if it had been possible to buy it.

Now a stroll to the Royal Operahouse and an evening introducing the opera 'Così fan tutte' by W.A. Mozart. The Royal Opera in Stockholm arranges this type of evenings where the soloists and the director discuss and present an opera in connection to its première.

This evening only the director and one of the singers - Gunnar Lundberg - is able to attend. The other singers are rehearsing.
Lundberg sang one of Don Alfonso's recitative's and aria's and then the director and the moderator talked about the opera and this particular production.

Besides Gunnar Lundberg there are a number of very good singers participating in Così at the Opera, :
Fiordiligi - Maria Fontosh



Dorabella - Susann Végh

Despina - Hilde Leidland

Guglielmo Peter Mattei

Ferrando Jonas Degerfeldt

















(Foto 'Minnesluckorna öppnas alltid från söder', Karin Mamma Andersson, kopierad från: http://www.omkonst.se/Bilder/k-m-andersson1b.jpg)

(Foto urna ur utställningen 'Förfärligt härligt' kopierad från: http://media.photobucket.com/image/nationalmuseum%20f%2525C3%2525B6rf%2525C3%2525A4rligt%20h%2525C3%2525A4rligt%202007/juliuskronberg/LockurnaJaktnymfen.jpg)
(Poster Cosi fan tutte copied from: http://www.portifex.com/DailyBlague/archives/cosi.bmp)
(Foto Gunnar Lundberg kopierat från: http://www.operan.se/upload/4463/200GuLu_HN7254.jpg)
(Foto Maria Fontosh kopierat från: http://www.operan.se/upload/7851/Maria%20Fontosh.JPG)
(Foto Susann Végh kopierat från: http://www.operan.se/upload/4559/Vegh.JPG)
(Foto Hilde Lieland kopierat fårn: http://www.operan.se/upload/Pressbilder/Lieland_Hilde9972.jpg)
(Foto Peter Mattei kopierat från: http://sverigesradio.se/diverse/appdata/isidor/images/news_images/2482/1237548_209_300.jpg)
(Foto Jonas Degerfeldt kopierat från: http://www.operan.se/upload/4494/Jonas%20Degerfeldt.JPG)

25 April 2007

Bernard-Marie Koltès

Svenska (English below):

Filmhuset i vanlig ordning för mig och Aurore och jag tror jag skrivit det tidigare men vi borde få eget rum med badrum och alla andra faciliteter här då vi så ofta frekventerar institutionen. Vi höjer besöksantalet på biblioteket med flera hundra procent.

På kvällen blir det teater (Stadsteatern): 'Västra Kajen' ('Quai Ouest') av Bernard-Marie Koltés, den franske dramatikern som dog, relativt ung, i AIDS.

Han kom att se sin första teaterpjäs då han var tjugo år gammal, alltså relativt sent i livet. Denna gjorde dock sådant intryck på honom att han önskade sig själv till teatern.
Det var en uppsättning av Seneca's 'Medea' Strasbourgteatern i regi av Jorge Lavelli, en uppsättning som uppenbarligen utgjorde en av flera inspirationskällor till att ta sig an fru Thalia.

'Västra kajen' handlar om en man - Maurice (Ulf Brunnberg) - som uppenbarligen är företagsledare vilken, tillsammans med sin sekreterare eller 'allt i allo', tar sig ned till ett skumt hamnområde i New York i syfte att dö.
Hon vägrar först tro att han de facto skall sätta dessa planer i verket men efter hand framträder hans intentioner klart och tydligt.

På denna plats finns redan ett antal vinddrivna gestalter som bebor detta område och mellan vilka det finns mer eller mindre starka band, ofta mindre starka rent känslomässigt.
Det handlar mer om maktkamp och att markera sitt revir i denna lilla värld där utnyttjandets filosofi dagligen och stundligen tar sig uttryck i en viljornas kamp.

Då de 'nya' anländer möts de med misstänksamhet och de sociala rutinerna som utvecklats i denna misär rubbas.
Efter att ha lyckats övertyga de hemlösa om att han inte är polis eller representant för någon myndighet, ser inte minst den självutnämnde ledaren för de hemlösa en möjlighet att kanske utnyttja denne man.
Han önskar hjälp att hitta en plats att dö på och vill därför att någon av de andra personerna skall hjälpa honom ned till hamnområdet för att där kunna dränka sig.

Nu utvecklar sig ett drama mellan de olika gestalterna där en katten-på-råttan-lek uppstår kontrahenterna emellan.
Man anar också långt mer komplexa emotionella sår och problem hos de olika individerna, sådant de försöker dölja under en känslomässigt hård och bestämd yta.

Trots alla dessa underliggande implikationer kan jag inte engagera mig i de skilda gestalterna och deras olika mer eller mindre tragiska liv. Inte heller kan jag uppskatta de ironier och sarkasmer som sägs vara Koltés kännemärke.

Kan inte bedöma Koltés som dramatiker eftersom jag tror detta är den första uppsättningen av någon av hans dramer som jag någonsin sett.
Däremot kan jag kanske bedöma denna uppsättning och jag finner den inte vara tillräckligt intressant för att väcka mitt intresse att se mer.

Skådespelarna - som i och för sig är namnkunniga - gör inget intryck på mig, scenografin är inte innovativ och texterna är inte tillräckligt intresseväckande eller belysande då det gäller att behandla frågor om den mänskliga existensen, liv och död.

Det jag kanske uppskattar bäst är ljussättningen.

English:

The Swedish Film Institute as usual and I think I have written this before but I am personally in favour of me and Aurore getting a room of our own at the Institute considering how often we frequent this institution.

In the evening we set of to the Municipal Theatre in Stockholm City ('Stadsteatern') to see 'Quay West' ('Quai Ouest') by the French dramatist Bernard-Marie Koltès who relatitivly young died in AIDS.

He saw his first play when he was twenty years old - relatively late in life - but this production impressed on him and became one of the most important components for him when he, himself, decided to engage in writing.
The play he saw was directed by Jorge Lavelli and it was a production of Seneca's 'Medea' at the Strasbourg Theatre. He now decided himself to become a part of Mrs Thalia.

'Quay West' is a play about a man - Maurice, head of some company - who arrives to a shady port in New York in order to take his life. He arrives there with his secretary who at first tries to talk him out of this 'ridiculous' idea, an idea she initially does not believe in. After a while it's clear though that Maurice 'means business'.

In this area there are already a number of marginalized people living their 'outcast'-lives. Between them there exist more or less strong bounds, maybe less strong when it comes to the emotional aspects. It's more of a power struggle going on in order to protect one's preserves in this small world where the philosophy of exploitation at a daily basis manifests itself in the struggle of the mind and will.

When the 'intruders' arrive they are met by suspicion and the social rutines developed within this miserable 'subworld' is disturbed.

After having succeeded in convincing the homeless that he is not a police officer or a representative from any other authority the 'leader' among the homeless sees a chance to take advantage of Maurice.

The only thing Maurice wants though is help to find his way to a special place in the harbour where he can drown himself.

A drama unfolds between the different characters in which the power and initiative constantly varies between the individuals.
One can also imagine the more complex relations and feelings of loss and loneliness, the characters try to hide behind a tough and determined facade.

In spite of all these underlying implications I can't engage myself in the different persons and their more or less tragic lifes. Neither can I appreciate the irony and sarcasms that is said to be distinguishing features in the plays by Koltès.

I can't however judge Koltès from this play as I think this is the first production of a play by him I have seen on theatre.
I can however assess this production and I don't find it interesting enough.

The actors are very well known in Sweden but they do not impress on me, the mise en scène/stage design is not innovative and I don't even find the text interesting enough inspite it is dealing with important questions of the human existence, life and death.

I appreciate the light however.







(Photo Bernard-Marie Koltés copied from: http://2009sediments.files.wordpress.com/2009/10/koltes-30632.jpg)

French Film Festival Connexxion

Svenska (English below):

Ännu en dag på Filmhuset fram till strax före 16.00 då jag - Gunnar - beger mig till biografen Sture för ett möte inför Franska Filmfestivalen som äger rum 4 maj t.o.m. 7 juni.

Har anmält mig att deltaga som volontär.
Skall bl.a. presentera ett antal filmer och ta hand om besökarna efter bästa förmåga samt ansvara för biljetter och de omröstningar som anordnas i samband med festivalen.
I dessa omröstningar är det publiken som skall avge sitt/sina omdöme(n) om de filmer de sett och de har chans att vinna priser i form av bl.a. resor till Frankrike.

Träffar en av de ansvariga, Jonas Berglund, som tillsammans med Joseph Redéen och Olivier Guerpillon samarbetar kring festivalen. Förstnämnda som volontäransvariga.

Förutom mig själv kom dessutom tre unga kvinnor som också de är anmälda som volontärer.
Av dessa var en fransyska, en svenska vilken talar franska samt en finlandssvensk kvinna som ej talar franska.
Vi gick igenom formalia samt antecknade oss för vilka dagar vi kunde deltaga och bifogade adressuppgifter, telefon etc.

Efter detta mötte jag Aurore på stan, där vi tog en kaffe samt fortsatte till Karlavägen 100 och Statens Ljud- och Bildarkiv - SLBA - dit vi går för att lyssna på en föreläsning där temat var: 'Skräckflmens ljudkatalog: en röd tråd genom mörkret'.

Man har vid SLBA under ett antal tisdagar genomfört föreläsningar som behandlat ämnet skräckfilm och olika temata kring detta, exempelvis censurklipp av sådant som aldrig visats, om (kläd)modet i skräckfilmer, specialeffekter och nu alltså musiken.

Som presentatör av detta sista ämne hade man inbjudit Peter Bryngelsson, kompositör och filmmusikvetare.
Han deklarerade först och främst att han inte var intresserad av zombiefilmer eller filmer där man bygger filmens spänning kring starka och ibland överdrivna effekter med en myckenhet inslag av blod och våld.

Några av de filmer kring vilka Bryngelsson byggde sin föreläsning var 'Frankensteins monster', 'Blow out' och 'Psycho'. (Trailers nedan).

Den röda tråd som redan i introduktionen till föreläsningen deklarerades tyckte jag mig dock inte finna.

'Vad vore skrämmande film utan den välplacerade musiken?' är underrubriken men musiken per se talade inte Bryngelsson särdeles mycket om.
Det handlade de facto mer om 'skriket' vilket i och för sig också kan tolkas som musik men det var kanske inte just skriket i film som en föreläsning om musiken borde handla om?
Utvikningar omkring Bryngelssons första upplevelser av skräckfilm gav inte heller mer substans åt föreläsningen.

Aurore och jag gick hem efter första delen av denna föreläsning varför jag inte kan recensera den senare delen som eventuellt uppvisade ett större mått av koherens rubriksättningen och innehållet emellan.

English:

After 4 p.m. I left the Film Institute and went to Cinema Sture and a meeting concerning the French Filmfestival taking place between 4th of May and 7th of June.

I have registered myself as volunteer at the filmfestival, a work concisting of presenting some of the French movies in French and helping the visitors/the audience answer with whatever questions they might have, being responsible for the tickets and the voting surrounding the films.
The voting is connected to the audience prize, where one shall nominate the best film. In doing so some of the people in the audience are able to gain prizes like a journey to France or other 'french' prizes.

I get to meet one of the responsible for the festival, namely Jonas Berglund who in cooperation with among others Joseph Redéen and Olivier Guerpillon will see to that everything is being organized in the best way. The first two are responsible for the volunteers.

Besides me there are three young women attending the meeting, one from France, one Swedish woman who speeks French and one Finnish woman who does not speak French.
We will however work two and two so there will always be one who speeks French and the other Swedish. English is apparently not needed but you know how the French are.

After this meeting I met Aurore. We took a cup of coffee and went on to The Swedish National Archive of Recorded Sound and Moving Images - SLBA - to listen to a lecture about 'The sound cataloque of horror movies: a main thread through the dark'.

During four consecutive Tuesdays, SLBA has carried out a series of lectures about horror movies and different themes around this.
In doing so one have e.g. discussed movies that partly have been censored and never shown before. One lecturer talked about fashion in horror movies, another about special effects.


Peter Bryngelsson - lecturing this evening - is a composer and film music historian.
He first declared that he did not fancy zombie films or films where the excitement or thrill is built up very much around extreme special effects and lots of blood.
Some of the movies he talked around were 'Frankenstein', 'Blow out' and 'Psycho' (of course).

I had some problems in finding the 'main thread' in this lecture.
The underline of this lecture was 'What would scary movies be without the well placed music?' but Bryngelsson did not explicitly talk about the music but more about the screams!
A scream could of course also be regarded as music but I don't think that this was something the audience expected.

Bryngelsson also talked about his own experiences of horror movies from the time when he was a child but this did not add anything substantial to his lecture.

Aurore and I went home after the first part. Maybe the second one was better.