01 October 2007

Moderna: David Svensson

(Photo taken from: https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgZz_68YCq5LhnIUkxK0bv_JcFK8iuxh05lcTKbdH7G6ZdBgUA_vlFnHpOHCOgQbHbxHDJiIW0ObLO2EHEouVu2qtnpXiAdpX5xJwdHDX8miqESBm0pi-HkV_3MeEYUSTEVGi3d/s320/havanna.jpg)

Svenska:


Aurore arbetar klockan 7-16 även idag och det är uppstigning med språng klockan 04.50 igen!Justifier
Efter arbetet ses vi i stan för att besöka Moderna museet och den '1:a på Moderna'.

Denna gång är det konstnären David Svensson som presenteras. Han har bott och verkat på Kuba under ett antal år och det är från Kuba han har fört med sig det material han behöver för det verk som presenteras ikväll.

Hans utgångspunkt är de installationer vi får se vilka utgörs av ett antal draperade ljuskronor. Dessa har han efter viss möda fört ut ur Kuba för att använda i sin konst.

Ljuskronorna har en lång förhistoria då de kom till Kuba från Europa under den tid då landet var spansk koloni (1511-1898). En del av ljuskronorna kom från övriga Amerika under 1950-talet då Battista diktatoriskt ledde landet med hjälp och stöd från USA.

Nu har de alltså gjort ytterligare en resa och i vissa fall förts tillbaka till den kontinent - Europa - som de en gång kom från.

Curator Fredrik Liew för ett samtal med konstnären där de fr.a. talar om den rent 'upplysande' funktion dessa armaturer har i höstmörket.
De berör även andra aspekter av dessas funktion.

Personligen menar jag att dessa tak-kronor också kan ses som varandes upplysande i den meningen att de har en historia att berätta.
Denna historia härrör sig bl.a. från tiden för upplysningen (om man ser till vilken tid dessa takkronor tillkomst har daterats). Härigenom kommer begreppet att kunna användas i olika betydelser när det gäller tak-kronornas funktion och historia.

Liew talar också om de kokong-liknande tyg som lagts kring armaturen. Det är som om detta indikerar att tak-kronorna skall 'brista ut' någon gång i framtiden då tiden är mogen. Alternativt är de för alltid instängda med all sin historiska information samt sin skönhet.

Det vackra i dessa konstfullt utformade ljuskronor hålls undan oss besökare. Se men inte röra! Förändring är omöjlig om inte kokongerna brister.

Lite som situationen på Kuba? Se allt omkring dig av både skönt, fult samt orättvisor men försök inte förändra situationen för det går inte. Kuba är redan perfekt eftersom det är sprunget ur revolutionen, för att använda någon form av revolutionsromantiskt resonemang.

Likadant förhåller det sig med arkitektur, bilar och andra materiella föremål som många gånger är mycket daterade och vilka gör att man ibland förleds tro att nutida bilder från Kuba är tagna på 1940-50-tal. Det var bättre förr, tycks vara en devis för detta land i visst avseende.

Det som slog oss var färgerna på kokongerna. Varför hade konstnären valt just dessa?
Kuba förknippar man i viss mån med starka färger men dessa var ganska matta.
Eftersom vi aldrig frågade fick vi inget svar.

English:

Aurore works from 7 am til 4 pm as almost every day which means that we have to jump up at 4.50 am again!

After work we meet in order to visit Moderna museet for their monthly exhibition 'First at Moderna'.

This time it's the artist David Svensson who is introduced to the audience.
He has lived and worked in Cuba for some years and it's from Cuba he has brought the material he needs for his work of art.

His starting point is the installations we see that conists of a number of draped chandeliers. He managed with some effort to transport these out of Cuba in order to use them in his art.

These chandeliers have a long prehistory dating back to the time when they were shipped from Europe to the country when Cuba were a Spanish colony (1511-1898). Some of the chandeliers came from other parts of America during the 1950's when Battista dictatorically lead the country with the help and support from the United States.

Now they've made another trip and in some cases been brought back to the continent - Europe - from where they once came.

Curator Fredrik Liew conducts a conversation with the artist where he starts by mentioning the enlightening funciton these chandeliers have during the dark autumn.

They could of course also be seen as having an enlightening function in the sense that they have a story to tell. This history also stretch through the Age of Enlightenment.
Hereby the expression can be used in different ways applied to these chandeliers and their history.

Liew also speaks about the cocoon-like cloth that covers the chandeliers. It is as if the chandeliers in the future when ripe will burst out of their cocoons.
Alternatively they are shut in with all their historic information and beauty for ever.
The beauty in these artistically designed chandeliers are kept away from us - the spectators. Watch but don't touch!
Change is impossible if the cocoon doesn't break.

A bit like the situation in Cuba? Look at everytning around you, both beautiful, ugly and injustices but don't try to change the situation because that is impossible.
Cuba is already perfect as it's sprung out of the revolution to use some kind of revolutionary romantic reasoning.

It's the same thing with architecture, cars and other material objects that often are very dated, making you believe that photos taken today on Cuba emanates from the 1940's and -50's.

What struck us was the colours of the cocoons. Why did the artist choose these particular colours? Cuba is to some degree associated with strong colours but these were rather subdued. As we didn't ask we didn't get an answer.

No comments: