Hedengrens lunchunivesitet är ett återkommande inslag i denna förnämliga bokhandels 'evenemangslista'.
Här kan man möta författare som talar om sina verk, oftast nyutgivna, där de mer i detalj förklarar bevekelsegrunderna för tillkomsten av boken ifråga, detaljer i det litterära verket samt även ger åhörarna möjlighet till frågor efter avslutad presentation.
Denna punkt i Hedengrens verksamhet är ett välbesökt evenemang.
Tyvärr - om man skall uttrycka sig så - är det fortfarande en dominans av kvinnor och fr.a. kvinnor i medelåldern eller övre medelåldern. Dessa bär ju upp kulturlivet men visst vore det trevligt se fler yngre åhörare och fler män. Inte minst då dessa 'tillställningar' kan fungera som ett 'miniuniversitet' där man faktiskt kan lära sig mycket om sådant man inte tidigare kände till.
'Kulturtanten' - som hon kallas - är beundransvärd och dessa kvinnor (och i vissa fall män och då blir det väl 'kulturgubbar' - som jag 46 år gammal?) måste nog vara bland de mest allmänbildade personerna i vårt samhälle. Dock en försummad kraft i det samhälleliga livet på olika plan.
Denna gång var det Maja Hagerman som berättade under rubriken 'Svensk rasforskning och svenska härkomstmyter'.
Hagerman är författare och vetenskapsjournalist.
Boken ifråga heter Det rena landet. Om konsten att uppfinna sina förfäder.
Här kan man möta författare som talar om sina verk, oftast nyutgivna, där de mer i detalj förklarar bevekelsegrunderna för tillkomsten av boken ifråga, detaljer i det litterära verket samt även ger åhörarna möjlighet till frågor efter avslutad presentation.
Denna punkt i Hedengrens verksamhet är ett välbesökt evenemang.
Tyvärr - om man skall uttrycka sig så - är det fortfarande en dominans av kvinnor och fr.a. kvinnor i medelåldern eller övre medelåldern. Dessa bär ju upp kulturlivet men visst vore det trevligt se fler yngre åhörare och fler män. Inte minst då dessa 'tillställningar' kan fungera som ett 'miniuniversitet' där man faktiskt kan lära sig mycket om sådant man inte tidigare kände till.
'Kulturtanten' - som hon kallas - är beundransvärd och dessa kvinnor (och i vissa fall män och då blir det väl 'kulturgubbar' - som jag 46 år gammal?) måste nog vara bland de mest allmänbildade personerna i vårt samhälle. Dock en försummad kraft i det samhälleliga livet på olika plan.
Denna gång var det Maja Hagerman som berättade under rubriken 'Svensk rasforskning och svenska härkomstmyter'.
Hagerman är författare och vetenskapsjournalist.
Boken ifråga heter Det rena landet. Om konsten att uppfinna sina förfäder.
Frågan hon ställer i denna bok är varför just Sverige kom att bli en spetsnation inom rasforskningen i början av 1900-talet.
Svaret eller försöket till svar på denna fråga skildras ur ett brett perspektiv som sträcker sig från romarriket under århundradena efter Kristi födelse till Sverige i skuggan av andra världskriget.
Hon visar hur det gick till då både vetenskapsmän, konstnärer och författare skapade eller försökte skapa bilden av svenskarna som ett folk vilket skulle ha en unik härkomst historiskt sett.
Hagerman berättar alltså i viss mån 'förhistorien' till det som senare skedde i Sverige, nämligen upprättandet av det rasbiologiska institutet med tillskyndare som Arthur Engberg, ecklesiastikministern samt läkaren Herman Lundborg och hans rasbiologiska 'forskning'.
Om detta senare skede i den svenska rasbiologins historia, kanske Hagerman berättar i sin nästa bok?
Sommarkvällar på jorden av Gunnel Lindblom är dagens film på Cinemateket.Hagerman berättar alltså i viss mån 'förhistorien' till det som senare skedde i Sverige, nämligen upprättandet av det rasbiologiska institutet med tillskyndare som Arthur Engberg, ecklesiastikministern samt läkaren Herman Lundborg och hans rasbiologiska 'forskning'.
Om detta senare skede i den svenska rasbiologins historia, kanske Hagerman berättar i sin nästa bok?
Filmen tar sin utgångspunkt i en solig sommardag då tre systrar tillsammans med männen till två av dem, modern till systrarna samt barn träffas för att umgås och äta gott.
Under ytan bubblar det dock av frustration, värderingsmässiga skillnader, konflikter, triangulära förhållanden (om man kan uttrycka det så).
Dessa kommer så småningom till ytan med destruktivitet som en ibland oundviklig följd.
Ansvar, kärlek, erotik, lögn och sanning är de teman som behandlas i och med de inblandades handlingar.
Aurore arbetar i filmvisningsrummet ('maskinrummet').
Dessa kommer så småningom till ytan med destruktivitet som en ibland oundviklig följd.
Ansvar, kärlek, erotik, lögn och sanning är de teman som behandlas i och med de inblandades handlingar.
Aurore arbetar i filmvisningsrummet ('maskinrummet').
(Foto Maja Hagerman kopierat från: http://bilder.panorstedt.se/bilder/person/224/Hagerman_Maja_1.jpg)
(Foto 'Det rena landet' kopierat från: http://www.majahagerman.se/bilder/detrenalandet1.jpg)
(Photo Gunnel Lindblom taken from: http://content6.flixster.com/photo/11/07/11/11071148_tml.jpg)
No comments:
Post a Comment