05 August 2007

59 Degrees North and Open Range


Vitabergsparken
(Photo copied from: http://dittemitti.se/tag/visit-sweden/page/2/)

Svenska:

Idag är Aurore och jag hemma hela dagen med undantag för att jag på kvällen beger mig till Vitabergsparken för att se dansgruppen '59 Degrees North'. Detta kompani består av dansare från Operan som ibland genomför turnéer och uppträdanden med dansstycken av koreografer de uppskattar att arbeta med.

Ikväll får vi se fyra dansstycken av koreograferna Virpi Pahkinen (en av mina absoluta favoriter), Pontus Lidberg, Christina Caprioli och Kenneth Kvarnström. Alla dessa är ju ofta representerade på bl.a. Dansens Hus med sina föreställningar.
Av de fyra här måste jag säga att Pontus Lidberg inte är ett för mig lika bekant namn.
Fantastiska föreställningar dock där mina favoriter kanske var Pahkinens och Kvarnströms verk.
Sistnämnda med fyra dansare som gestaltar olika passager ur operan 'Carmen' med musiken ur densamma.

Väl hemma blir kvällens film 'Open Range' av och med Kevin Costner samt i den andra huvudrollen Robert Duvall.
Denna västern i ganska klassisk stil lämnade mig coh Aurore oberörda. Den tillförde inget nytt till genren och skådespeleriet var inte särskilt imponerande, tvärtom.
To.m. en sådan rutinerad och duktig skådespelare som Duvall var medelmåttig i denna film.


English:


Today Aurore and I stay at home almost the whole day with the exception for me in the evening heading of to Vitabergsparken in order to watch the dance company 59 Degrees North.
This company consists of dancers from the Royal Opera House who sometime carry out tours and perform dance pieces by choreographers they like to work with.

Tonight we are presented four dance performances by choreographers Virpi Pahkinen (one of my absolute favourites), Pontus Lidberg, Christina Caprioli and Kenneth Kvarnström.
All these four choreographers are often represented in - among other stages - Dansens Hus in Stockholm
Fantastic performances, my favourites being the works by Pahkinen and Kvarnström.
Kvarnströms piece with four male dancers interpreting different passages from the opera Carmen using music from that opera.

At home the film tonight is Open Range by and with Kevin Costner and in the second leading rôle Robert Duvall.
This western made in classical style left both me and Aurore indifferent. It did not add anything new to the genre and the acting was not impressing, on the contrary.
Even such an experienced and skillful actor like Duvall was mediocre in this film.

No comments: