Svenska:
Vi har i någon tävling vunnit biljetter till filmen Black Sheep regisserad av Jonathan King.
På eftermiddagen beger vi oss till biografen - Filmstaden Sergel - för att se detta förmodade 'mästerverk'?!
På Filmstadens tak möts vi av en gigantisk Shrek och hans åsna. Kanske är vi åsnor som ser dessa får?
Nåväl, denna film handlar alltså om en fårfarm på Nya Zeeland och man får dels under några korta sekvenser följa huvudpersonernas uppväxt men därefter återkommer berättelsen många år senare då en av två bröder återvänder till gården efter att ha bott i storstaden ett antal år. Dels återvänder han i syfte att få ut sin ekonomiska del av föräldrarnas arv men samtidigt bearbeta gamla traumatiska minnen under uppväxtåren (minnen som har med - ja just det, fåren att göra).
Den andre brodern har stannat kvar för att sköta gården och fårfarmen.
Dock har han inlett ett samarbete med ett antal forskare som ägnar sig åt genetiska experiment med fåren som försöksobjekt.
Dessa (fåren) förvandlas till köttätande monster och de människor de biter och vilka lyckas överleva förvandlas även de...
Några goda skratt blir det trots allt i denna film som inte tar sig själv på så stort allvar!
Man kan konstatera att den som inlägg i debatten om kloning (Dolly) kommer ett antal år för sent men å andra sidan kan dessa frågor alltid sägas ha sin aktualitet. Detta om nu biobesökarna i någon mån fokuserade på denna sida av filmen.
På kvällen ser vi hemma Mikael Håfströms filmatisering av Jan Guillou's roman Ondskan.
En film där berättelsen skildras ganska rakt upp och ned men professionellt och med en god rytm i berättelsens struktur.
Aurore som även läst boken (och tidigare sett filmen) - vilket inte jag gjort - upplever filmens rytm och framåtgående berättelsestruktur vara bättre än bokens som hon fann alldeles för omständig i sin utformning.
English:
In some competition earlier this summer Aurore and I won tickets to the film Black Sheep, directed by Johathan King. In the afternoon we head off to 'Filmstaden Sergel' in order to see this supposed 'masterpiece'?!
On the roof we can see a giant Shrek and his donkey. Maybe we are donkeys watching these sheep?
Anyway, this film tells the story of a sheep farm on New Zealand and during some short sequenses we follow the main characters during the time when they grew up on this farm. Thereafter the story continues many years later when one of two brothers return to the farm after having lived in the city for many years. He returns partly because he wants his share of the money from the inheritance left on to them when their parents died, partly because he wants to work on solving some early traumatic memories during childhood (related to - exactly - the sheep).
The other brother have stayed on in order to run the farm and the sheep business.
He has though initiated a cooperation with some scientists involved in genetic experiments with the sheep as experimental material so to speak.
They (the sheep) are transformed into meat eating monsters and the people they bite and who survive are also transformed...
Some good laughs when watching this film, one that does not take itself seriously (thank goodness)!
One can establish the fact that as a contribution to the discussion around cloning (Dolly) this film is made some years to late but on the other hand, these issues are always of current interest. This of course if the cinema visitors in any way were able to focus on this aspect of the film.
In the evening after returning home we watch Mikael Håfström's adaptation for the screen of Jan Guillou's Ondskan (Evil).
This is a film where the story is told very straight forward but professionally and with a good rhythm in the structure of the story.
Aurore has also read the book (and previously seen the film) - something I haven't done - and her experience is that the rhythm and progression in the structure of the storytelling is better in the film than in the book. She found the book all to lengthy in its formation.
No comments:
Post a Comment