Svenska:
Augusti månads första dag och då känns det som om man är på väg in i hösttiden, vilket ju till del är riktigt. Kräftskivor, surströmming och annat som påminner oss om slutet på sommaren närmar sig. Det här låter nästan som en väckelsepredikant: "Ångra och omvänden Eder, slutet är nära!". Som alltid i vårt land - så som det rent känslomässigt upplevs - så hann inte sommaren börja förrän den är slut, även om vi inte är där ännu!
Idag stannar Aurore och jag hemma för att städa och iordningsställa vårt arbetsrum/kontor. Det är skönt att ha ett speciellt rum där man kan sitta och arbeta vid datorn i lugn och ro. På Lidingö var vi tre som skulle dela på en dator som dessutom stod i ett utrymme där man inte kunde sitta i fred och arbeta.
På eftermiddagen beger vi oss till stan för att dels Aurore skall besöka sin f.d. arbetsplats (slutade sista juli men har blivit lovad mer arbete senare i höst) dels vi skall besöka Moderna museet.
Det är alltså dags för '1:a på Moderna' där man idag presenterar den danske konstnären Joachim Koester (som jag nyligen läste om i boken 'Förebild film. Panoreringar över den samtida konstscenen' av Annika Wik, en doktorsavhandling).
Koesters kost utgår från bilder av andra. I en utställning i den danska paviljongen vid biennalen i Venedig för två år sedan utgick han från den expedition som polarforskaren Salomon August Andrée företog 1897 som också ledde till hans och hans medarbetares Knut Fraenckel (polarforskare och Nils Strindberg (fotograf) död. Man fann då bevarade fotografier/filmer som Strindberg tagit som klarat sig undan förgängelsen. Det är dock inte dessa som Koester utgick från utan de som endast blev bevarade som ett slags "visuellt brus" som kuratorn Fredrik Liew skriver.
Det konstverk som presenteras här är bl.a. 'My frontier is an Endless Wall of Points' som utgår från de teckningar som Henri Michaux gjorde under inflytande av meskalin (hallucinogen drog).
Det är ett urval av dessa bilder som Koester nu har fotograferat och transformerat till film
Dessutom presenteras en film som handlar om det som kallas 'tarantrism' där man efter att ha blivit biten av giftspindeln Tarantula blir försatt i ett tillstånd av okontrollerade spasmiska rörelser. Dels visas dokumentärt material dels visas en film där dansare - utan att vara bitna av Tarantulan - framför dans i en stil som imiterar de rörelser som blir resultatet av giftspindelns bett.
Denna film fick mig att tänka på läkaren Jean Marie Charcot vid sjukhuset La Salpêtrière vilken studerade hysteriska anfall och dokumenterade dessa. Inte minst använde han sig av sin hustru som studieobjekt. Vet inte varför denna bild kom i mitt huvud men en annan, mer obehaglig, bild som uppenbarade sig hos mig var de experiment som nazisterna under andra världskriget ägnade sig åt då man stängde in människor i tryckkamrar samt dokumenterade deras reaktioner då de till slut dog av det höga trycket.
I det stora hela var jag inte imponerad av Koesters verk - så ej heller Aurore - och kände inte heller att han kunde kasta särskilt mycket ljus över sina tankar kring deras tillblivelse.
Hem och middag.
English:
The first day of August and then it feels as if we are heading towards autumn, in itself correct unfortunately. Crayfish parties, surströmmingskivor and other things reminding us of that we are approaching the end of summer.
This almost sounds like a revivalist preacher: "Repent and convert! The end is near!".
I think most people in our country - at least emotionally - feel as if summer never got (or ever ) got started before it ended (ends), even if we are not there yet!
Today Aurore and I stay at home in order to clean and put in order our study/office.
It's convenient to have a special room were one can sit in peace and quiet and work.
At Lidingö we were three persons using one computer, with the computer in a room were it was almost impossible to work alone.
In the afternon we leave home and head off towards city where Aurore is going to visit Dfm Fiktion, her former workplace and after that we are going to visit the Museum of Modern Art .
It's time for the series the first at Moderna and tonight they present the Danish artist Joachim Koester.
Koester's art takes its starting point in pictures by other artists. At an exhibition in the Danish pavillion at the Biennial in Venice, two years ago, his starting point was the polar expedition led by the Swedish polar researcher Salomon August Andrée in 1897, an expedition that led to his and his companions - Knut Fraenckel and Nils Strindberg - death. Many years later when their bodies were found, one also found well preserved photographs/films taken by Strindberg.
It was however not these photos/films that interested Koester but more those that were preserved only as som kind of "visual noice" as curator Fredrik Liew writes in his presentation.
The works presented here is, among others, My frontier is an Endless Wall of Points that is based on the drawings made by Henri Michaux when he was under he influence of mescaline.
It's a selection from these pictures that Koester photographed and transformed into the film My Frontier is an Endless Wall of Points.
Besides this film another film is introduced, a film that deals with the phenomenon called tarantism, a disease or disorder caused by a bite from the poisonous spider the tarantula, leading to a state of uncontrolled spastic movements.
Koester partly shows documentary material partly a film with dancers - not bitten by the spider - perform a 'dance' or movements imitating the movements of people who have been affected by a bite from the spider.
This film made me think of doctor Jean Marie Charcot at the hospital La Salpêtrière outside Paris who studied hysterical attacks and documented these. Not least did he use his wife as an object for his studies. I don't know why this image appeared in my head but another more disturbing image I internally visualized was the experiments that the nazis did during World War II.
I was not impressed by the works by Koester - neither was Aurore - and he wasn't able to shed some light over his thoughts around the making of his art.
Home and dinner.
No comments:
Post a Comment