Biljana Djurdjevic är månadens konstnär på Moderna museet.
Hon kommer från det forna Jugoslavien och har i de målningar som nu ställs ut på Moderna, avbildat barn och ungdomar som synes ha upplevt mycket svåra, traumatiska händelser eller som är på väg att uppleva detta.
Deras blickar uttrycker både rädsla och uppgivenhet.
Djurdjevic själv kan ha haft som barn och i adolescensen i de krigsdrabbade länder där hon levat.
Hon har förutom i forna Jugoslavien också bott i Irak och andra länder drabbade av krig och konflikter. Detta beroende på att hennes far genom sitt arbete kommit att bo och verka i olika delar av världen.
Trots många svåra upplevelse i sitt liv berättar hon en kuslig men sann historia som berört henne mer än någon annan.
Den handlar om barn som fungerar som minröjare i Irak.
Hennes familj sitter lugnt i en oas i öknen och dricker något svalkande då de plötsligt hör en rad explosioner. På förfrågan om vad det är, svarar en man att det är barn som sprängs sönder av minor i sitt arbete som minröjare. Man fyller dessa barn med mod genom att för dem redogöra för alla de fröjder de skall få uppleva i en hinsides tillvaro som martyrer. Genom detta och initiationsriter förmår man alltså barnen - som man uppenbarligen upplever vara försumliga i sammanhanget - att gå med på uppgifter av denna karaktär.
Vi kan föreställa oss de fruktansvärda scener som kan utspelas då ett barn vägrar genomföra detta uppdrag.
Skräcken, vreden, uppgivenheten. Allt detta som också speglas i Djurdjevic' målningar.
Hon är i sitt konstnärsskap påverkad av äldre 15-1600-tals konstnärer men förskjuter ofta perspektivet på ett personligt sätt i målningarna.
Samtidigt som de känns bekanta kompositionstekniskt äger de en personlig 'touch'.
Hon kommer från det forna Jugoslavien och har i de målningar som nu ställs ut på Moderna, avbildat barn och ungdomar som synes ha upplevt mycket svåra, traumatiska händelser eller som är på väg att uppleva detta.
Deras blickar uttrycker både rädsla och uppgivenhet.
Som betraktare blir man faktiskt berörd. Detta kanske inte minst då man tänker på dels de många fall som, återkommande, uppdagas om pedofilbrott av mycket allvarlig karaktär dels med tanke på de upplevelser
Djurdjevic själv kan ha haft som barn och i adolescensen i de krigsdrabbade länder där hon levat.
Hon har förutom i forna Jugoslavien också bott i Irak och andra länder drabbade av krig och konflikter. Detta beroende på att hennes far genom sitt arbete kommit att bo och verka i olika delar av världen.
Trots många svåra upplevelse i sitt liv berättar hon en kuslig men sann historia som berört henne mer än någon annan.
Den handlar om barn som fungerar som minröjare i Irak.
Hennes familj sitter lugnt i en oas i öknen och dricker något svalkande då de plötsligt hör en rad explosioner. På förfrågan om vad det är, svarar en man att det är barn som sprängs sönder av minor i sitt arbete som minröjare. Man fyller dessa barn med mod genom att för dem redogöra för alla de fröjder de skall få uppleva i en hinsides tillvaro som martyrer. Genom detta och initiationsriter förmår man alltså barnen - som man uppenbarligen upplever vara försumliga i sammanhanget - att gå med på uppgifter av denna karaktär.
Vi kan föreställa oss de fruktansvärda scener som kan utspelas då ett barn vägrar genomföra detta uppdrag.
Skräcken, vreden, uppgivenheten. Allt detta som också speglas i Djurdjevic' målningar.
Hon är i sitt konstnärsskap påverkad av äldre 15-1600-tals konstnärer men förskjuter ofta perspektivet på ett personligt sätt i målningarna.
Samtidigt som de känns bekanta kompositionstekniskt äger de en personlig 'touch'.
English:
The artist Biljana Djurdjevic (see link in the Swedish text) depicts in the paintings, at Museum of Modern Art, children and young people who in their eyes show signs of terror and anguish.
They also look dejected.
As a spectator one do not know if they have been subjected to a crime or will be.
Immediately you come to think of sexual abuse or all the atrocities during war which affect children tremendously.
This is also something Djurdjevic herself has experienced during her childhood in former Jugsolavia and also when living in Irak and other countries struck by war.
They also look dejected.
As a spectator one do not know if they have been subjected to a crime or will be.
Immediately you come to think of sexual abuse or all the atrocities during war which affect children tremendously.
This is also something Djurdjevic herself has experienced during her childhood in former Jugsolavia and also when living in Irak and other countries struck by war.
She tells the story about her family when they lived in Irak, sitting in an oasis drinking something refreshing. All of a sudden they hear explosions in the distance and asking the irakians they get the answer that it is children beeing blown to pieces when clearing up the ground after land mines!
The children are being told stories about all the joy they will experience in another world as martyrs and if they refuse, they are being threatened and very bad treated by the dogmatic, fanatic men forcing them to comply with their demands.
It's a cruel world! This is no news but it seems as if man doesn't evolve at all.
The children are being told stories about all the joy they will experience in another world as martyrs and if they refuse, they are being threatened and very bad treated by the dogmatic, fanatic men forcing them to comply with their demands.
It's a cruel world! This is no news but it seems as if man doesn't evolve at all.
(Photo 'Greenroom' taken from:http://c1675402.r2.cf0.rackcdn.com/_7dd200701032101sadg-resize:700x.jpg)
(Photo/picture children tighed taken from: Biljana Djurdjevic and http://4.bp.blogspot.com/_hI_GdQTSiEw/Rxc3gyJPSLI/AAAAAAAAAGo/we4plZ4uozQ/s320/BILJANA4.jpg)
(Photo 'Paradise lost' taken from: Biljana Djurdjevic and http://4.bp.blogspot.com/_36kbu1fohfc/SYcLp3GH8WI/AAAAAAAAAP0/XJO_vaBbJko/s400/Biljana+%C4%90ur%C4%91evi%C4%87++-+Paradise+Lost.jpg)
No comments:
Post a Comment