Jag sätter mig på Filminstitutets bibliotek för att arbeta medan Aurore träffar sin chef Johan Larsson vid Glimz.net.
Johan Larsson är grundare och en av de huvudansvariga för ovan nämnda site som är en 'Video on demand'-tjänst för skandinavisk kort- och dokumentär kvalitetsfilm.
Glimz grundades 2003 men kan numer erbjuda inte endast skandinaviska filmer utan - inte minst genom Aurore's försorg - lansera filmer från både Frankrike och andra länder.
För mer information om hur denna tjänst fungerar, se vidare länken ovan till Glimz hemsida.
Larsson beskrivs som entreprenör, strateg och projektledare och har tidigare varit anställd på Jonas Birgerssons skapelser Framtidsfabriken och Bredbandsbolaget.
Han är också medgrundare till 34 Networks . Utbildad ekonom med en magister examen från Uppsala universitet och Universität Karlsruhe.
Aurore är distributionsansvarig för Frankrike och överhuvud icke skandinaviska filmer.
Hon har med sin gedigna utbildning, stora kunskaper inte minst om juridiska och tekniska frågor kring distribution av film.
Vad gäller juridiska aspekter på filmdistribution och -produktion är det ett ämne som inte inkluderas i den svenska eller kanske överhuvud den skandinaviska filmvetarutbildningen.
Efter detta lunchmöte åker Aurore till Filmhuset där vi träffas och fortsätter arbeta innan vi far vidare till Moderna museet för vernissage i serien 1:a på Moderna.
Som vanligt presenterar Moderna museet en kontnär eller, som i detta fall, ett konstnärskollektiv den första i varje månad.
Denna verksamhet har pågått sedan 2004 och man har presenterat aktuella konstnärer där verken antingen är helt nya eller nyligen visats någonstans i världen.
Det kan röra sig om konstnärer som tidigare ej funnits representerade i museets samlingar eller kanske sådana som inte ens är särskilt kända för den svenska publiken.
Denna gång är det gruppen El Perro ('Hunden') med de tre konstärerna Pablo España, Iván López och Ramón Mateos.
Dessa har samarbetat sedan 1991 och har i sitt arbete undersökt sociala förhållanden i samhället, inte sällan med utgångspunkt från relationen makt och media.
De återkommer ofta till våldets betydelse i denna relation.
De har i sina konstverk arbetat mycket med hur man, från samhällets styrandes sida, kan bygga upp känslor av rädsla och maktlöshet samt skapa en förvissning om att man bör öka säkerheten och säkerhetstänkandet i samhället.
Vid en utställning i Helsingfors på Kiasma förra året hade man skapat ett slags 'panikrum' där människor kunde söka skydd om de kände sig hotade.
Frågan kring vad detta hot bestod i diskuterades och om det var ett 'utifrån' kommande hot eller ett inom oss själva.
Moderna museet visar dels en skulptur föreställandes tre män med huvor över huvudena liggandes 'staplade' på varandra på golvet, nakna (så som vi sett bilderna från Abu Ghraibfängelset och fångarna som där förödmjukades på detta sätt), dels en video med skateboardåkare i ett fängelse.
Sistnämnda äger rum vid ett ökänt numera nedlagt fängelse i Spanien, ett vilket generalissimo Franco använde under sin diktatur för att fängsla, tortera och mörda oliktänkande.
Även i skulpturgruppen föreställandes de nakna männen förekommer en skateboardåkare som åker på deras ryggar.
Detta ej menat som en skymf mot männen utan mer som en motsatsernas illustration, de fångna ofria och de anarkistiska, fria skateboardåkarna.
Till detta kan läggas att det också skall symbolisera det faktum att krigsrapporteringen, inte minst sedan första Gulfkriget 1991, har kommit att bli en del av 'underhållningsindustrin' med sina välregisserade 'tv-föreställningar'.
Se mer på länkarna ovan till Moderna museets hemsida.
English:
I'm working at the library at the Swedish Filminstitute while Aurore is eating lunch with the head of Glimz.net, Johan Larsson.
Glimz is a site providing 'video on demand'-service, up till this point especially Scandinavian short- and documentary quality films.
Aurore is - since a couple of months - engaged in this work as responsible for the distribution side, and she is responsible for non Scandinavian and above all French films.
Johan Larsson is the founder and one of the persons in charge for this site with a focus on above listed films (Scandinavian short- and documenatary quality films).
The company was founded in 2003.
Larsson is described as an contractor, strategist and project leader and he has been employed at Jonas Birgersson's creations 'Framtidsfabriken' and 'Bredbandsbolaget'.
Larsson is also co-founder of '34 Networks'.
He has a master in Economics from Uppsala University and Universität Karlsruhe.
Thanks to the Aurore's solid education from, above all, her university in Paris she is well equipped when it comes to dealing with the legal and technical issues concerning distribution of completed movies.
Through her work at Glimz the company has in its catalogue a number of French films to offer the audience/costumers.
After lunch Aurore arrives at the Swedish Filminstitute and from there we go to the Museum of Modern Art for the exhibition The first at the Moderna.
This is the series that started in 2004 where the museum introduce a new artist or, as in this case, a collective of three artists, El Perro ('The dog'), consisting of Pablo España, Iván López, and Ramón Mateos.
When I write 'new artists' I don't mean new in the sense 'new' as individual artists but maybe new to the Swedish audience, for the first time being properly introduced in our country.
These artists - 'El Perro' - adresses the questions of societal change, power and security.
Since 1991 they have been an artistical team and not least studied the questions of alliances between political powers and media.
This not least since the first Gulf War made these alliances more obvious than before.
During an exhibition in Helsinki last year (2006) they built a kind of 'panic room' called "Security on Site".
This time at the Museum of Modern Art we can see a group of men, naked on the floor placed on each other like a pyramid and with hood's on their heads.
This of course resembling of the prisoners we've seen from the Abu Ghraib prison.
On top of this 'pyramid' they have placed a young man on a skateboard.
This reminding of how the media industry has become a part of the entertainment industry.
We can also watch a video work with three young men skating with skateboards inside an abandoned prison in Spain used by generalissimo Franco for placing dissidents there, torturing and in the end killing them.
The artists stress that their work of art is not primarly a critique towards USA but towards more general questions of the same kind generated by war and questions of power.
Read more about El Perro on the link to the museum above.
I'm working at the library at the Swedish Filminstitute while Aurore is eating lunch with the head of Glimz.net, Johan Larsson.
Glimz is a site providing 'video on demand'-service, up till this point especially Scandinavian short- and documentary quality films.
Aurore is - since a couple of months - engaged in this work as responsible for the distribution side, and she is responsible for non Scandinavian and above all French films.
Johan Larsson is the founder and one of the persons in charge for this site with a focus on above listed films (Scandinavian short- and documenatary quality films).
The company was founded in 2003.
Larsson is described as an contractor, strategist and project leader and he has been employed at Jonas Birgersson's creations 'Framtidsfabriken' and 'Bredbandsbolaget'.
Larsson is also co-founder of '34 Networks'.
He has a master in Economics from Uppsala University and Universität Karlsruhe.
Thanks to the Aurore's solid education from, above all, her university in Paris she is well equipped when it comes to dealing with the legal and technical issues concerning distribution of completed movies.
Through her work at Glimz the company has in its catalogue a number of French films to offer the audience/costumers.
After lunch Aurore arrives at the Swedish Filminstitute and from there we go to the Museum of Modern Art for the exhibition The first at the Moderna.
This is the series that started in 2004 where the museum introduce a new artist or, as in this case, a collective of three artists, El Perro ('The dog'), consisting of Pablo España, Iván López, and Ramón Mateos.
When I write 'new artists' I don't mean new in the sense 'new' as individual artists but maybe new to the Swedish audience, for the first time being properly introduced in our country.
These artists - 'El Perro' - adresses the questions of societal change, power and security.
Since 1991 they have been an artistical team and not least studied the questions of alliances between political powers and media.
This not least since the first Gulf War made these alliances more obvious than before.
During an exhibition in Helsinki last year (2006) they built a kind of 'panic room' called "Security on Site".
This time at the Museum of Modern Art we can see a group of men, naked on the floor placed on each other like a pyramid and with hood's on their heads.
This of course resembling of the prisoners we've seen from the Abu Ghraib prison.
On top of this 'pyramid' they have placed a young man on a skateboard.
This reminding of how the media industry has become a part of the entertainment industry.
We can also watch a video work with three young men skating with skateboards inside an abandoned prison in Spain used by generalissimo Franco for placing dissidents there, torturing and in the end killing them.
The artists stress that their work of art is not primarly a critique towards USA but towards more general questions of the same kind generated by war and questions of power.
Read more about El Perro on the link to the museum above.
(Photo El Perro statue copied from: http://www.modernamuseet.se/sv/Stockholm/Gamla-utstallningar/2007/Den-1a-pa-Moderna-El-Perro/)
No comments:
Post a Comment