Ännu en dag på Filmhuset fram till strax före 16.00 då jag - Gunnar - beger mig till biografen Sture för ett möte inför Franska Filmfestivalen som äger rum 4 maj t.o.m. 7 juni.
Har anmält mig att deltaga som volontär.
Skall bl.a. presentera ett antal filmer och ta hand om besökarna efter bästa förmåga samt ansvara för biljetter och de omröstningar som anordnas i samband med festivalen.
I dessa omröstningar är det publiken som skall avge sitt/sina omdöme(n) om de filmer de sett och de har chans att vinna priser i form av bl.a. resor till Frankrike.
Träffar en av de ansvariga, Jonas Berglund, som tillsammans med Joseph Redéen och Olivier Guerpillon samarbetar kring festivalen. Förstnämnda som volontäransvariga.
Förutom mig själv kom dessutom tre unga kvinnor som också de är anmälda som volontärer.
Av dessa var en fransyska, en svenska vilken talar franska samt en finlandssvensk kvinna som ej talar franska.
Vi gick igenom formalia samt antecknade oss för vilka dagar vi kunde deltaga och bifogade adressuppgifter, telefon etc.
Efter detta mötte jag Aurore på stan, där vi tog en kaffe samt fortsatte till Karlavägen 100 och Statens Ljud- och Bildarkiv - SLBA - dit vi går för att lyssna på en föreläsning där temat var: 'Skräckflmens ljudkatalog: en röd tråd genom mörkret'.
Man har vid SLBA under ett antal tisdagar genomfört föreläsningar som behandlat ämnet skräckfilm och olika temata kring detta, exempelvis censurklipp av sådant som aldrig visats, om (kläd)modet i skräckfilmer, specialeffekter och nu alltså musiken.
Som presentatör av detta sista ämne hade man inbjudit Peter Bryngelsson, kompositör och filmmusikvetare.
Han deklarerade först och främst att han inte var intresserad av zombiefilmer eller filmer där man bygger filmens spänning kring starka och ibland överdrivna effekter med en myckenhet inslag av blod och våld.
Några av de filmer kring vilka Bryngelsson byggde sin föreläsning var 'Frankensteins monster', 'Blow out' och 'Psycho'. (Trailers nedan).
Den röda tråd som redan i introduktionen till föreläsningen deklarerades tyckte jag mig dock inte finna.
'Vad vore skrämmande film utan den välplacerade musiken?' är underrubriken men musiken per se talade inte Bryngelsson särdeles mycket om.
Det handlade de facto mer om 'skriket' vilket i och för sig också kan tolkas som musik men det var kanske inte just skriket i film som en föreläsning om musiken borde handla om?
Utvikningar omkring Bryngelssons första upplevelser av skräckfilm gav inte heller mer substans åt föreläsningen.
Aurore och jag gick hem efter första delen av denna föreläsning varför jag inte kan recensera den senare delen som eventuellt uppvisade ett större mått av koherens rubriksättningen och innehållet emellan.
English:
After 4 p.m. I left the Film Institute and went to Cinema Sture and a meeting concerning the French Filmfestival taking place between 4th of May and 7th of June.
I have registered myself as volunteer at the filmfestival, a work concisting of presenting some of the French movies in French and helping the visitors/the audience answer with whatever questions they might have, being responsible for the tickets and the voting surrounding the films.
The voting is connected to the audience prize, where one shall nominate the best film. In doing so some of the people in the audience are able to gain prizes like a journey to France or other 'french' prizes.
I get to meet one of the responsible for the festival, namely Jonas Berglund who in cooperation with among others Joseph Redéen and Olivier Guerpillon will see to that everything is being organized in the best way. The first two are responsible for the volunteers.
Besides me there are three young women attending the meeting, one from France, one Swedish woman who speeks French and one Finnish woman who does not speak French.
We will however work two and two so there will always be one who speeks French and the other Swedish. English is apparently not needed but you know how the French are.
After this meeting I met Aurore. We took a cup of coffee and went on to The Swedish National Archive of Recorded Sound and Moving Images - SLBA - to listen to a lecture about 'The sound cataloque of horror movies: a main thread through the dark'.
During four consecutive Tuesdays, SLBA has carried out a series of lectures about horror movies and different themes around this.
In doing so one have e.g. discussed movies that partly have been censored and never shown before. One lecturer talked about fashion in horror movies, another about special effects.
Peter Bryngelsson - lecturing this evening - is a composer and film music historian.
Some of the movies he talked around were 'Frankenstein', 'Blow out' and 'Psycho' (of course).
I had some problems in finding the 'main thread' in this lecture.
The underline of this lecture was 'What would scary movies be without the well placed music?' but Bryngelsson did not explicitly talk about the music but more about the screams!
A scream could of course also be regarded as music but I don't think that this was something the audience expected.
Bryngelsson also talked about his own experiences of horror movies from the time when he was a child but this did not add anything substantial to his lecture.
Aurore and I went home after the first part. Maybe the second one was better.
No comments:
Post a Comment