02 April 2007

Tamy Ben-Tor

Djurgårdskyrkan
Svenska (English below):

Gudstjänsten idag 'Palmsöndagen' tar vi del av i Djurgårdskyrkan, tillhörandes Oscars församling.
Denna gamla träkyrka byggdes 1828 av en skeppsredare och varvsägare vid namn John Burgman.
Byggnaden användes länge som skola men från allra första början var det också gudstjänster på söndagarna.
Lokalen har också använts som kolerasjukhus p 1830-talet men sedan 1880 används den enkom för gudstjänster och aktiviteter ordnade av församlingen.

Rosengården, Skansen
John Burgman anlade Rosengården på Skansen och om jag minns rätt från min tid arbetandes på Skansen, lät han även bygga och bebo Sagaliden den byggnad som sedan många decennier eller längre än så, används som tjänstebostad åt högste chefen för friluftsmuseet.
Ytterligare lät han även bygga (även här om inte mitt minne sviker mig) bergbanan som idag används för att transportera besökare från Hazeliusporten till Skansens högsta läge.
Då den anlades användes den av Burgman själv för att transportera livsmedel till den egna bostaden då han bodde på Sagaliden.

Gudstjänsten leds av Mary Philipson.

Efter gudstjänsten beger vi oss till Moderna museet för att se en dansföreställning kallad 'Dans: Formen sa: gör' av koreografen Malin Elgán med två olika solokoreografier för en kvinnlig och en manlig dansare.

Malin Elgán, 'Storyboards'
Det rör sig om två koreografier som bildar delar av varandras berättelse.
Personligen kunde vi i och för sig mot bakgrund av förhandsinformation förstå vad Elgán ville förmedla men det kändes inte som om vi fick ta del av en unik koreografi som med subtila uttrycksmedel ville förmedla sitt budskap.
Dansen i sig var så gestaltad att vi upplevde att vi kunde ha dansat detta stycke själva. Det behöver i och för sig inte betyda att dansarna var sämre som dansare utan kanske mer att Aurore och jag är så fantastiska som dansare själva.

Efter dansen ser vi till slut de videofilmer som visas i biografen inom ramen för 'Panorama Italia' med de unga italienska videokonstnärernas alster. Något jag skrivit om i tidigare bloggar.

Kvällen avslutas med '1:a på Moderna' där konstnären/performanceartisten Tamy Ben-Tor presenteras.

Denna judinna född och uppvuxen i Israel återkommer ofta i sina verk till traumat kring Förintelsen. Hon låter sig framför kameran - denna gång framför levande publik - förvandlas för att antaga olika identiteter och härigenom kommentera inte minst israelernas historia i då- och nutid.

De 'figurer' hon ikläder sig har alla det gemensamt att de har synnerligen uppblåsta egon och en bristande förmåga till självkritiskt tänkande. Hon har också försökt göra upp med minnet av Adolf Hitler genom att iförd hans omisskänliga mustach och hennes egna texter och idéer försöka skapa alternativa Hitlerbilder vilket var menat att fungera som en form av katarsis kanske man kan säga. Ett försök till 'exorcism' - att driva ut A. H. från det kollektiva medvetandet.

Hon hade innan denna performance i informationsbladet beskrivits som en kombination av Cindy Sherman och Ali G men denna karaktäristik upplever jag vara missvisande.

Vi var, både Aurore och jag, besvikna på denna performance då den inte sade oss något nytt. Judars besatthet av den egna historien är inget innovativt och det sätt på vilket Tamy Ben-Tor försöker bearbeta sorg och traumatiska kollektiva minnen, känns daterat och vare sig humoristiskt befriande eller provokativt.


English:

The church service today takes place in the 'Djurgårds church'. The church is a part of the Oscar church parish.

The church was built in 1828 by a wealthy ship owner by the name of John Burgman. The building was for a long time used as a school but from the very beginning there were also church services every Sunday. In the 1830's the building was used as a cholera hospital but since 1880 it has been used expressly for church service and other activities arranged by the parish.

John Burgman is known for having built the Rose garden in Skansen and if I remember right from the time I used to work at Skansen, the open air museum, he also built 'Sagaliden' the building for many years used as the 'company housing' for the directors of Skansen. He also built (again if I remember correctly) the funicular, today transporting visitors from the Hazelius entrance to the top of Skansen. Burgman himself used it to transport food up to his residence.

After the church we went to The Museum of Modern Art in order to see a dance performance called 'Dance Form said do' (my translation from Swedish) with the choreographer Malin Elgán and two solo choreographies for two dancers, one male and one female.

We didn't find it neither innovative nor interesting and when it came to the dancing as such Aurore and I felt that we could have danced these pieces ourselves. That does not however have to mean that the dancers where less good, more that Aurore and I are such fantastic dancers.

After this performance ended we went to see the rest of the videoartists from Italy in the cinema. Their films are a part of the Italian week in Stockholm - 'Panorama Italia'. Have written about it previously.

Tamy Ben-Tor
The evening ended with 'The first at Moderna'. Every first day of every month an artist is introduced and this time it was the Israeli performance artist Tamy Ben-Tor. This Jewish woman is born and raised in Israel and in her works often returns to the trauma around The Holocaust. In front of the camera - this time in front of a live audience - she is transformed in to different 'identities' and hereby commenting on the Israeli history in the past as well as today.

The 'persons' she pretends to be all have in common their big 'egos' and lacking ability to self critic thinking. She has among other things impersonated Adolf Hitler, using his characteristic mustasch and trying to create alternative images of the dictator, thus finding a way to deal with the collective memory of him and create a kind of catharsis for the Jews.

We didn't find her performance creative or innovative and the 'jokes' and irony did not catch on. We sat there as two question marks wondering if we had missed something.







(Photo Djurgårdskyrkan copied from: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/9/95/Djurg%C3%A5rdskyrkan_2010a.jpg/360px-Djurg%C3%A5rdskyrkan_2010a.jpg)

(Foto Rosengården Skansen kopierat från: http://gardener.blogg.se/images/2011/2_129536666.jpg)
(Foto Malin Elgán, storyboards kopierat från: http://dansportalen.se/images/18.290b4a82126532ee2708000626/MElgan.storybord-web.jpg)

No comments: