Svenska:
Dagens film - Blow Out - är självallet en flirt med Michelangelo Antonionis Blow-up om modefotografen som bevittnar eller tror sig bevittna ett mord genom sin kamera.
Han söker därefter svar på frågorna: Vem är offret och vem är mördaren? Bildbevisen stjäls dock ur hans ateljé.
I denna film är det John Travolta som spelar en ljudtekniker som arbetar med en sex-skräck-film.
Då Travoltas rollkaraktär inför tillblivelsen av en film ger sig ut för att med inspelningsutrustning låta spela in nya ljudeffekter blir han vittne till hur en bil kör av vägen och ned i vattnet.
Detta refererar självfallet till Ted Kennedys bilolycka vid Chappaquiddick Island 1969, när han körde av vägen och hans passagerare, sekreteraren Mary Jo Kopechne dog.
Bilen sjunker och Travoltas ljudtekniker kastar sig i vattnet för att försöka rädda någon i den sjunkande bilen.
I bilen finner han en kvinna vid liv medan det också ligger ett lik efter en död man i fordonet.
Han räddar kvinnan till livet men därefter blir han indragen i en komplicerad historia kopplad till att den döde mannen är en känd senator involverad i det förestående presidentvalet.
Det är dock inte endast att senatorn haft ett utomäktenskapligt förhållande med en prostituerad kvinna som utgör grunden för de problem som följer utan att Travolta i samband med inspelningen hört att ett skott avfyrats strax innan bilen kör av vägen. Ett mord alltså?
Detta skall dock bevisas och i försöken att göra så, dras ljudteknikern och den unga kvinnan in i ett politiskt spel på liv och död.
Precis som i 'Blow up' försöker även här en person att förstöra bevisen.
Estetiken är densamma som i många av De Palmas filmer.
Skådespeleriet är dock bättre jämfört med den film vi såg igår, 'Dressed to Kill'.
Travolta är kanske dock den stora behållningen vad gäller just det skådespelarmässiga.
Referenser till andra filmer är legio som i alla De Palmas filmer och det kan ibland kännas något uttjatat.
Att man som ung och oprövad regissör refererar till andra filmer och regissörer i sitt förstlingsverk är helt förståeligt men att man som etablerad filmmakare fortsätter med detta kan kännas en aning fantasilöst.
Som fotografen Vilmos Zsigmond uttryckte det i programbladet: "Han imiterar ju alla,.....". (SomTarantino).
English:
This film - Blow Out - is of course a flirt with Michelangelo Antonioni and his film Blow up. Antonionis film tells the story about the fashion photographer who witnesses or think he is witnessing a murder and thereafter tries to find out who both the victim and the killer is. His pictures - the proofs - are stolen from his office.
In this film John Travolta, as the main character, plays a sound engineer who in his efforts to sample sounds to a film he is involved in, becomes witness to a car accident where a car lands in the water.
He jumps into the water and saves a young woman. In doing so he also sees a dead man in the car.
The dead man happens to be a senator who is involved in the presidential campaigns.
This of course refers to the Chappaquiddick Island-accident when Ted Kennedy in 1969 drove a car of the road, leading to his secretary Mary Jo Kopechne's death.
It becomes a complicated story, purely politically, as one have to darken the incident, not least because of the senators involvment with a prostitute. This in order to save the family - and his party - from a scandal.
When Travoltas character afterwards listen to the recording he believes that he can hear a gunshot before the crash. After relistening to the tape he becomes convinced that this is the case.
Through this discovery he engage himself in a struggle to find out what actually happened and who is responsible for this murder, if it was a murder?
The young woman hestitates but finally agrees to help him.
The acting in this film - particularly by Travolta - is better than in the film we saw yesterday, 'Dressed to Kill'.
As always De Palma work a lot with the aesthetics and the use of references to all kinds of filmmakers.
As his photographer at this set and others said: "His imitating everyone..." (Vilmos Zsigmond). (As Tarantino).
(Poster copied from: http://multimedia.fnac.com/multimedia/images_produits/ZoomPE/4/9/1/3344429007194.jpg)
Dagens film - Blow Out - är självallet en flirt med Michelangelo Antonionis Blow-up om modefotografen som bevittnar eller tror sig bevittna ett mord genom sin kamera.
Han söker därefter svar på frågorna: Vem är offret och vem är mördaren? Bildbevisen stjäls dock ur hans ateljé.
I denna film är det John Travolta som spelar en ljudtekniker som arbetar med en sex-skräck-film.
Då Travoltas rollkaraktär inför tillblivelsen av en film ger sig ut för att med inspelningsutrustning låta spela in nya ljudeffekter blir han vittne till hur en bil kör av vägen och ned i vattnet.
Detta refererar självfallet till Ted Kennedys bilolycka vid Chappaquiddick Island 1969, när han körde av vägen och hans passagerare, sekreteraren Mary Jo Kopechne dog.
Bilen sjunker och Travoltas ljudtekniker kastar sig i vattnet för att försöka rädda någon i den sjunkande bilen.
I bilen finner han en kvinna vid liv medan det också ligger ett lik efter en död man i fordonet.
Han räddar kvinnan till livet men därefter blir han indragen i en komplicerad historia kopplad till att den döde mannen är en känd senator involverad i det förestående presidentvalet.
Det är dock inte endast att senatorn haft ett utomäktenskapligt förhållande med en prostituerad kvinna som utgör grunden för de problem som följer utan att Travolta i samband med inspelningen hört att ett skott avfyrats strax innan bilen kör av vägen. Ett mord alltså?
Detta skall dock bevisas och i försöken att göra så, dras ljudteknikern och den unga kvinnan in i ett politiskt spel på liv och död.
Precis som i 'Blow up' försöker även här en person att förstöra bevisen.
Estetiken är densamma som i många av De Palmas filmer.
Skådespeleriet är dock bättre jämfört med den film vi såg igår, 'Dressed to Kill'.
Travolta är kanske dock den stora behållningen vad gäller just det skådespelarmässiga.
Referenser till andra filmer är legio som i alla De Palmas filmer och det kan ibland kännas något uttjatat.
Att man som ung och oprövad regissör refererar till andra filmer och regissörer i sitt förstlingsverk är helt förståeligt men att man som etablerad filmmakare fortsätter med detta kan kännas en aning fantasilöst.
Som fotografen Vilmos Zsigmond uttryckte det i programbladet: "Han imiterar ju alla,.....". (SomTarantino).
English:
This film - Blow Out - is of course a flirt with Michelangelo Antonioni and his film Blow up. Antonionis film tells the story about the fashion photographer who witnesses or think he is witnessing a murder and thereafter tries to find out who both the victim and the killer is. His pictures - the proofs - are stolen from his office.
In this film John Travolta, as the main character, plays a sound engineer who in his efforts to sample sounds to a film he is involved in, becomes witness to a car accident where a car lands in the water.
He jumps into the water and saves a young woman. In doing so he also sees a dead man in the car.
The dead man happens to be a senator who is involved in the presidential campaigns.
This of course refers to the Chappaquiddick Island-accident when Ted Kennedy in 1969 drove a car of the road, leading to his secretary Mary Jo Kopechne's death.
It becomes a complicated story, purely politically, as one have to darken the incident, not least because of the senators involvment with a prostitute. This in order to save the family - and his party - from a scandal.
When Travoltas character afterwards listen to the recording he believes that he can hear a gunshot before the crash. After relistening to the tape he becomes convinced that this is the case.
Through this discovery he engage himself in a struggle to find out what actually happened and who is responsible for this murder, if it was a murder?
The young woman hestitates but finally agrees to help him.
The acting in this film - particularly by Travolta - is better than in the film we saw yesterday, 'Dressed to Kill'.
As always De Palma work a lot with the aesthetics and the use of references to all kinds of filmmakers.
As his photographer at this set and others said: "His imitating everyone..." (Vilmos Zsigmond). (As Tarantino).
(Poster copied from: http://multimedia.fnac.com/multimedia/images_produits/ZoomPE/4/9/1/3344429007194.jpg)
(Photo Nancy Allen and the American flag copied from: http://mimg.ugo.com/200908/11072/blow-out-flag.jpg)
(Photo John Travolta 'bugging' copied from: http://www.filmmakermagazine.com/news/wp-content/uploads/2011/04/Blow_Out_article_story_main.jpg)
(Photo Travolta and owl copied from: https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiuxw52GjMg9pQzSLwDqYKRhY0SdeHESaaqxZCVAS-gcwGQMzA7z0ZnstsNVnM_M1n1h5MWVspL5cuhQJJxvqP6LEhP8_noekVGLCICFI2WhRxgdKIkuX93-tvdGRJBDOxPSv7C/s1600/blowout.jpg)
No comments:
Post a Comment