Svenska (English below):
Idag återigen på Moderna museet 'Första på Moderna', temaserien där man den första dagen i varje månad presenterar en för den svenska publiken kanske okänd eller mindre känd konstnär eller konstnärsgrupp, som i detta fall:
Young-Hae Chang Heavy Industries från Sydkorea.
Denna grupp består av Young-Hae Chang och Marc Voge som har arbetat tillsammans sedan mitten av nittiotalet och producerat en lång rad internet-eller filmbaserade verk.
Dessa verk ser i stort sett likadana ut och består av svart eller i några fall röd text på vit botten eller tvärtom.
'End credits', som denna utställning heter, handlar om vardagen, livet och det till synes alldagliga.
Konstnärerna använder stor del av utttrycket till att i ovanstående form berätta till synes alldagliga, triviala händelser som att en hund skäller, en telefon ringer eller liknande.
Man problematiserar detta dock genom att få besökarna av utställningen att tänka vidare. Det sker genom att visa på att det är först när något för oss oväntat inträffar som vi kanske börjar fundera på vad det 'obetydliga' telefonsamtalet hade för betydelse.
Alternativt om detta samtal aldrig inträffat, vad hade hänt då? En liten obetydlig förskjutning i ett händelseförlopp kan få ödesdigra konsekvenser vilket dessa konstnärer vill få oss att reflektera över.
Utställningen i sig är en hyllning till den svenske konstnären Ola Pehrson (1964-2006) som detta konstnärspar kände mycket väl. Han omkom i en bilolycka med sin familj påsken 2006.
Han var bl.a. Sveriges representant i biennalen i Sâo Paulo (officiell site Sâo Paulos konstbiennal) och började göra sig ett namn internationellt.
Idag återigen på Moderna museet 'Första på Moderna', temaserien där man den första dagen i varje månad presenterar en för den svenska publiken kanske okänd eller mindre känd konstnär eller konstnärsgrupp, som i detta fall:
Young-Hae Chang Heavy Industries från Sydkorea.
Denna grupp består av Young-Hae Chang och Marc Voge som har arbetat tillsammans sedan mitten av nittiotalet och producerat en lång rad internet-eller filmbaserade verk.
Dessa verk ser i stort sett likadana ut och består av svart eller i några fall röd text på vit botten eller tvärtom.
'End credits', som denna utställning heter, handlar om vardagen, livet och det till synes alldagliga.
Konstnärerna använder stor del av utttrycket till att i ovanstående form berätta till synes alldagliga, triviala händelser som att en hund skäller, en telefon ringer eller liknande.
Man problematiserar detta dock genom att få besökarna av utställningen att tänka vidare. Det sker genom att visa på att det är först när något för oss oväntat inträffar som vi kanske börjar fundera på vad det 'obetydliga' telefonsamtalet hade för betydelse.
Alternativt om detta samtal aldrig inträffat, vad hade hänt då? En liten obetydlig förskjutning i ett händelseförlopp kan få ödesdigra konsekvenser vilket dessa konstnärer vill få oss att reflektera över.
Utställningen i sig är en hyllning till den svenske konstnären Ola Pehrson (1964-2006) som detta konstnärspar kände mycket väl. Han omkom i en bilolycka med sin familj påsken 2006.
Han var bl.a. Sveriges representant i biennalen i Sâo Paulo (officiell site Sâo Paulos konstbiennal) och började göra sig ett namn internationellt.
English:
Today we visit the 'First at the Museum of Modern Art', the series where the museum presents artists unknown or less known to the Swedish audience.
Their work hereby becomes represented at the museum and the first day of every month they are introduced by the museum and its curators where the artists also attend themselves.
This night it is the Young-Hae Chang Heavy Industries consisting of Young-Hae Chang and Marc Voge from South Korea.
They have been working together since the 1990:s and produced a long series of internet- or filmbased works. Their work of art all look practically the same: Black or red text on a white surface.
This exhibition - 'End credits' - deals with everyday matters, like a telephone calling, a dog barking and other seemingly uninteresting, unimportant events.
They do however want to show us that these small and 'unimportant' things in our everyday life can become very important. It's just that we don't notice it before something happens that turns our lives upside down.
If that seemingly unimportant telephone call had not been called maybe something else would have occured.
This exhibition is also a tribute to the Swedish artist Ola Pehrson (1964-2006). He and his family died in a car crash last year.
He was a very good friend of Young-Hae Chang and Marc Voge and he was represented at the Museum of Modern Art last year at an exhibition.
He was also Swedens representative at the Sâo Paulo art Biennial (official site Sâo Paulo art Biennial).
Today we visit the 'First at the Museum of Modern Art', the series where the museum presents artists unknown or less known to the Swedish audience.
Their work hereby becomes represented at the museum and the first day of every month they are introduced by the museum and its curators where the artists also attend themselves.
This night it is the Young-Hae Chang Heavy Industries consisting of Young-Hae Chang and Marc Voge from South Korea.
They have been working together since the 1990:s and produced a long series of internet- or filmbased works. Their work of art all look practically the same: Black or red text on a white surface.
This exhibition - 'End credits' - deals with everyday matters, like a telephone calling, a dog barking and other seemingly uninteresting, unimportant events.
They do however want to show us that these small and 'unimportant' things in our everyday life can become very important. It's just that we don't notice it before something happens that turns our lives upside down.
If that seemingly unimportant telephone call had not been called maybe something else would have occured.
This exhibition is also a tribute to the Swedish artist Ola Pehrson (1964-2006). He and his family died in a car crash last year.
He was a very good friend of Young-Hae Chang and Marc Voge and he was represented at the Museum of Modern Art last year at an exhibition.
He was also Swedens representative at the Sâo Paulo art Biennial (official site Sâo Paulo art Biennial).
No comments:
Post a Comment