26 January 2007

Vollgas

Svenska (English and trailer below):

Sabine Derflinger heter den österrikiska regissören till dagens Cinemateketfilm: Vollgas.

Denna film handlar om en ung kvinna med en liten dotter som arbetar i de österrikiska alperna som servitris. Denna sysselsättning gör att hon lever sitt liv i ett högt tempo med fester, alkohol i stora mängder, one night stands och andra 'nöjen', vilka till slut tär på hennes fysiska och psykiska hälsa.

Dottern negligerar hon nästintill helt och hållet och det är endast efter en krisupplevelse hon under en tid tar tag i sitt liv med dottern och försöker axla ansvaret som mor för denna.

Detta sätt att leva fungerar under en tid men snart är hon tillbaka i det tomma, innehållslösa livet med fester, alkohol och utenätter.

Hon råkar självfallet illa ut då hon lierar sig med människor som under inga som helst omständigheter vill henne väl utan utnyttjar hennes naivitet och omogna, ansvarslösa beteende.

Poängen med filmen är kanske att man, trots allt, skall få känslor för henne och hennes utsatta situation men eftersom hon hela tiden själv utsätter sig för fara på olika sätt, blir man bara 'förbannad' (ursäkta uttrycket).

Ett eventuellt försök till att spegla den cynism som finns runtomkring henne och bli upprörd över denna, lyckas ej heller. Detta inte minst då hon själv är lika cynisk som omgivningen.

Till slut leder detta till att man hyser en förhoppning om att hon skall lyckas ta livet av sig på det ena eller andra sättet, vilket hon ideligen försöker, inte minst för hennes dotters skulle och till del hennes omgivning.


English:

The Austrian film at the Cinematek today is Vollgas or 'Step on it' by Sabine Derflinger.

The film circles around a young woman who makes her living as a waitress at a tourist resort in a winter 'skiparadise' in Austria.

She lives there with a little daughter that she more or less ignores. She works and 'parties' all nights, with a big consumtion of alcohol. She meet men for a 'one-night-stand' and she descend deeper and deeper in to a meaningless behaviour dissatisfying her more and more.

Her work-mates take advantage of her rootlessness and naive, irresponsible behaviour.

I suppose that Derflinger wants us to, in some way, pity this woman and also feel anger towards all the cynicism around her but this does not succeed. She is as cynical as anyone else and she doesn't give a damn (if I may say so) about her daughter.

On the contrary, after a while we more feel like: "I hope she will succeed in killing herself as this is what she more or less deliberately is trying to do. This would be best for both her and her daughter and all the other people who tries to help her".

I don't think that making us feel like this was the intention of the director?































(Picture poste copied from: http://ecx.images-amazon.com/images/I/51G9%2BeDhQWL.jpg)
(Photo woman and girl copied from: http://www.skip.at/film/3020/)
(Photo woman copied from: http://www.skip.at/film/3020/)

No comments: