27 March 2007

La Vie en Rose


Svenska (English below):

Efter Filmhuset beger sig Aurore och jag in till stan, Aurore för att träffa sina arbetskamrater på Glimz och jag för att uträtta ett antal ärenden.

Efter mötet tar vi oss något att äta för att sedan styra stegen mot biografen Astoria på Nybrogatan där vi skall se 'La Vie en Rose' filmen om Edith Piaf och hennes självförbrännande liv.
Filmen är regisserad av Oliver Dahan och i huvudrollen ser vi Marion Cotillard. I Frankrike heter filmen 'La Môme' efter det smeknamn Piaf gavs som ung.
Filmen är sevärd och Cotillards rolltolkning är underbar.
Det är inte endast att hon stundtals är ganska porträttlik Piaf utan främst att hon gestaltar henne i kroppsrörelser, röst (tal) och mimik på ett strålande sätt.

Filmen vandrar fram och tillbaka genom Piafs liv med bilder från hennes hårda uppväxt fram till den initiala upptäckten och senare stjärnstatus med allt vad detta förde med sig av bl.a. divalator.
En förhållandevis rättvis tolkning som inte väjer för det mindre smickrande dragen i Piafs karaktär. Det är en härlig film som dock inte förnyar filmkonsten som sådan.

English:

After the Swedish Filminstitute Aurore and I take the bus to city where Aurore has a meeting with her co-workers at Glimz.

After this we meet to eat and then we continue to cinema Astoria to see the film 'La Vie en Rose' or 'La Môme' as it is called in France. The latter name is taken from the nickname Edit Piaf was given as young. The director is Olivier Dahan and in the rôle as Piaf we see Marion Cotillard.

This young actress is fantastic in her portrayal of Piaf.
Not only does she resemble her in appearance but the way she walks, talks and behaves gives us a notion about Piaf in a more complexed way.
The film wanders back and forth between her childhood, adolescence and time as a great star.
We are also being presented the less flattering sides of Piaf after becoming a famous star with all her diva behaviour.
It's a wonderful film, though it's not going to revolutionize the Seventh Art per se.

No comments: