24 March 2007

The Ipcress File

Svenska (English below):

Aurore och jag har fått en inbjudan till vernissage på Millesgården med konstnärerna Ann Edholm och Håkan Rehnberg, av vilka man visar upp måleri och skulptur.
Invigningen sker officiellt 15.00 men vi bestämde oss för att gå klockan 12.00 då de öppnade.
Visserligen missar vi vinet och minglet där förstnämnda är en god orsak till att egentligen komma senare men.....

Ann Edholm arbetar mycket med måleri där hennes tavlor kan ses som symboler för olika företeelser i livet, samhället men är också stramt hållna med en skalmodell som alltid mäter ett till ett. Vissa drag av Olle Baertling kanske kan skönjas men också Malevitj.

Håkan Rehnberg arbetar i en zon melllan måleri och rumsliga objekt där förståelsen av verket symboliska uttryck står i centrum kanske man kan säga.
Även hos honom är skalan viktig. Det finns i hans skulpturer ett organisatoriskt drag där olika vinklar och mått är viktiga element.

Vi fann vissa av hans målningar intressanta och så även vissa av Edholms men teckningar och de skulpturala var inte lika intressant. Några objekt med färg målat på stora glas hängandes på väggen förde tankarna till gobelänger. Detta var verk av Rehnberg.

Efter detta vernissage direkt till Cinemateket och filmen 'The Ipcress File' ('Fallet Ipcress', trailer nedan) av Sidney J. Furie. Denna film berättar historien om ett antal forskare som mystiskt försvinner för att några dagar senare återfinnas igen. De har dock genomgått någon form av 'hjärntvätt' där ingen tycks komma ihåg sin egen forskning och de resultat man tidigare kommit fram till.

Man sänder från britternas sida en agent, Harry Palmer - spelad av Michael Caine ("grrrrrr.." som Aurore säger) - som skall undersöka vad som hänt dem. Palmer undrar varför han utsetts till detta uppdrag och tror det är hans bakgrund med diverse incidenter som givit honom ett renommé som en 'bad boy' som gör att man anser man kan undvara honom.

Hans chefer är brittiska, korrekta torrbollar där den ene är torrare än den andre och Palmer tål dem lika lite som de tål honom. En förrädare finns dock inom spionorganisationen och det är denne man måste komma åt. En habilt berättad historia som innehåller både spänning och humor, i lite av James Bond-stil.

Filmen efter denna blir: 'L'intouchable' av Benoît Jacqout (trailer nedan).
Filmen börjar med en mor som slår till sin dotter i ansiktet (första bilden). Dottern springer sin väg men kommer tillbaka till modern för att fortsätta samtala kring det som upprört dem båda, nämligen frågan om vem hennes far är.
Jeanne, som den unga kvinnan heter - spelad av Isild de Besco - vet att modern besökte Indien och blev förälskad i en man som tillhörde de kastlösa. Denne man är hennes far och Jeanne bestämmer sig för att åka till Indien för att besöka honom.
Denna resa ger henne många olika perspektiv på tillvaron. Hon kan dels jämföra sitt eget liv med det många gånger hårda liv och omständigheter under vilka vissa lever i Indien. Hon får också se att de kastlösa inte alltid - som man ibland får intrycket av - är utstötta ur samhällsgemenskapen. De kan uppbära höga positioner, vara välutbildade men alla vet dock att de tillhör denna de 'lägstas gemenskap' om man kan kalla den så.
Hennes far är lärare och undervisar i en grundskola.
Mötet blir aldrig av men hon ser sin far och träffar många andra personer vilka tillhör hans familj och med vilka hon knyter vissa band.

Filmens tema kunde dock ha gjorts intressantare och långa partier kändes som rena transportsträckorna utan egentlig mening för filmen i något avseende.


English:

We start with a vernissage at the Millesgården and a exhibition with art by Ann Eholm and Håkan Rehnberg. We arrive to early to be served wine - wine of course always being half the pleasure at vernissage/exhibitions - but the official opening is at three o'clock.

For Ann Edholm, painting has always been in the center of her artistery and her paintings somewhat reminds me partly of a Swedish painter - Olle Baertling - and partly of Malevitj. The measurements is very important for her and there is almost a 'short circuit' between symbolism and physical expression.

Håkan Rehnberg is moving between painting and physical objects with symbolic values. The scale is very important for him in his art.
We found some of these pieces of art interesting and some paintings on glass were like tapestry but on the whole it left no marks in our souls

After this: 'The Ipcress Files' by director Sidney J Furie with Michael Caine in the leading rôle ("grrrrrrrr...." as Aurore snarls when she sees him). (Trailer above)

Some leading Western scientists have been kidnapped but only a few days after they disappears the reappear again. One problem though:
They have lost their memory and do not remember anything of their scientific work.
The British now send one of their agents - Harry Palmer (Caine) to investigate what has happened to them. His boss sends him to another department within the organization and he gets a new boss as boring and stiff as the other or even more.
As Palmer is regarded as a 'bad boy' when it comes to his reputation in the organization he does not get along to well with his more 'properly' behaving superiors.
Palmer finds out that there is a leak within the secret agent organization and now tries to find out who the traitor is.
An entertaining and sometime thrilling - in a kind way - film with humour. Somewhat like a James Bond story with less 'glamour'.

Next film: 'L'intouchable' by Benoît Jacquot (trailer below).
This film starts with a mother who slaps her grown up daughter in the face and when the daughter flees she calls her back and we get to know the reason for their argument.
Jeanne - Isild Le Besco - wants to know who her father is and she knows her mother has had a relationship with an Indian man belonging to lowest cast in India - the untouchables.
She embarks on a journey trying to find her father and in this search after him she finds out a lot about the Indian society, things she didn't know before. She also gets to know some of his relatives and is invited to a wedding.
She never talks to her father but she sees him when he is working as a teacher in a secondary school.
Not all untouchables are poor outcasts. Some of them have decent jobs and even education.
This story could have become more interesting because of the theme and content is thought-provoking and it could have been told in a more profound way than was the case.











(Photo painting Olle Baertling copied from: http://www.omkonst.com/Bilder07/milles_008.jpg)

(Photo artwork Håkan Renhberg copied from: http://www.nationalmuseum.se/Global/Pressbilder/C_D_Friedrich/282p/Hakan_Rehnberg_Das_Eismeer.jpg)

No comments: