Idag är det Filmhuset från 12.00.-15.30 och därefter beger sig Aurore och jag till biografen Sture för att se filmen 'Kejsaren' av Jösta Hagelbäck.
Denna film har som sin historiska bakgrund de skånska betodlarnas import av billig utländskt arbetskraft från Polen och Galizien i början av 1900-talet.
De svenska lantarbetarna protesterade mot dessa fattiga, isolerade säsongsarbetare som de ansåg tog deras arbeten från dem (känns historien igen i dagens 'konkurrensutsatta samhälle'?).
Svenska lantarbetare hade börjat organisera sig och detta tog sig uttryck i hat och rasism och en oförståelse för de ännu fattigare gästarbetarnas situation.
"Sverige åt svenskarna" kom att bli ett slagord som redan då myntats och som alltså inte tillhör dagens metaforer så som man ibland får intrycket av att det gör.
De svenska lantarbetarna protesterade mot dessa fattiga, isolerade säsongsarbetare som de ansåg tog deras arbeten från dem (känns historien igen i dagens 'konkurrensutsatta samhälle'?).
Svenska lantarbetare hade börjat organisera sig och detta tog sig uttryck i hat och rasism och en oförståelse för de ännu fattigare gästarbetarnas situation.
"Sverige åt svenskarna" kom att bli ett slagord som redan då myntats och som alltså inte tillhör dagens metaforer så som man ibland får intrycket av att det gör.
Handlingen utspelar sig under åren 1938-40 då Hitler var som allra starkast och stod på höjden av sin makt.
Elje Ström som är filmens huvudfigur är en psykiskt handikappad son till en skånsk lantarbetare och en polsk betplockerska som återvänt till sitt hemland.
Elje blir mobbad av sina jämnåriga och han hyser en stor längtan efter sin mor eller att åtminstone få veta något om henne. Hans far är dock inte intresserad av att tala med Elje om detta - som han uppfattar det - 'snedsteg' i livet.
Elje längtar också efter en kvinna och söker sig till 'byhoran' som är av polskt ursprung vilken ger honom reminiscenser av sin mor.
Elje reser till slut till Polen där han hamnar på en bordell, blir misshandlad, gripen av polisen för att senare återvända till Sverige där han blir intagen på S:t Lars mentalsjukhus i Lund. Här finner han en annan polsk kvinna vars liv vi tidigare i filmen fått se glimtar av. Han blir kär i henne men allt utvecklar sig inte till det bästa för Elje trots detta.
Filmen kändes som en kommentar till dagens konflikter på arbetsmarknaden mellan människor från länder med lägre löner vilka konkurrerar med svenskar och vars arbete i Sverige ger upphov till konflikter på arbetsmarknaden.
Vi kan bl.a. erinra oss de baltiska byggföretaget som utsattes för blockad eller bär- eller svampplockare från andra länder vilka arbetar både hårdare och billigare än svenskar.
Det fula trynet xenofobi och rasism har alltid varit en del av det svenska samhället - då som nu.
Filmen lyckades dock inte beröra trots parallellerna med dagens samhälle. Filmens titel åsyftar huvudpersonens övertygelse om att han är en kejsare som är kommen för att frälsa världen.
Vi kan bl.a. erinra oss de baltiska byggföretaget som utsattes för blockad eller bär- eller svampplockare från andra länder vilka arbetar både hårdare och billigare än svenskar.
Det fula trynet xenofobi och rasism har alltid varit en del av det svenska samhället - då som nu.
Filmen lyckades dock inte beröra trots parallellerna med dagens samhälle. Filmens titel åsyftar huvudpersonens övertygelse om att han är en kejsare som är kommen för att frälsa världen.
English:
Today Aurore and I stayed on working at the Swedish Filminstitute between 12.00-15.30 and after that we went to cinema Sture to watch a Swedish film called 'The Emperor' by Jösta Hagelbäck.
The historical background to this film is the Swedish sugar beet cultivators in the south of Sweden during the Second World War and their conflicts with labour from countries like Poland and Galizia immigrating to and working in Sweden from the early 1900's.
The Swedish labours had started to organize themselves and the hatred against the foreign labour was immense. They were regarded as 'thieves' coming to Sweden taking the jobs away from the Swedish labours. "Sweden to the Swedes" became a slogan used very intensively during these years when at the same time Adolf Hitler was at the peak of power.
The main character Elje is a psychically (mentally) disturbed young man living with his father who is employed to work in the fields with the beets. This young man has a mother who was a Polish guest worker but since long returned to and living in Poland. Elje is being harassed by the young people of his own age in the village. He both yearns for his mother and a woman. He engages with the local 'whore', a Polish young woman in the village and this bring about more problems for Elje and the woman.
He travels to Poland trying to find his mother. He winds up at a brothel, is beaten up and sent to jail. When he returns to Sweden he is taken to a mental hospital. He meets another Polish woman who works at the hospital and whom he falls in love with but in spite of this things do not turn out well.
The story has clear references to the Swedish society of today with the conflicts between Swedish workers and people coming to Sweden from other countries working for less wages than the Swedes.
The story has clear references to the Swedish society of today with the conflicts between Swedish workers and people coming to Sweden from other countries working for less wages than the Swedes.
Other themes like the xenophobia and racism is something that always have existed in our country. In spite of these similarities I didn't find that neither the film nor the characters caught my attention enough to make it an interesting film.
The title refers to Elje and his belief in being a Emperor whose task is to save the people of the world (or at least the people of Sweden).
(Photo poster copied from: http://www.sfi.se/ImageVault/Images/id_9231/width_227/conversionFormatType_Jpeg/scope_0/ImageVaultHandler.aspx)
No comments:
Post a Comment