Efter Filminstitutet besöker vi Moderna museet och ser en film om och med Robert Rauschenberg och hans konst.
I filmen talar han mycket om sin tid i Stockholm i slutet av 60-talet och hans kontakter med Pontus Hultén samt Niki de Saint-Phalle m.fl.
I filmen talar han mycket om sin tid i Stockholm i slutet av 60-talet och hans kontakter med Pontus Hultén samt Niki de Saint-Phalle m.fl.
Till skillnad från ett antal av sina samtida 'popkonstartistkolleger', är han mer levande och odlar inte någon mystik kring sig själv genom uppträdande eller chosigt beteende.
En humoristisk skildring av sina verk och sin tid i Stockholm, Sverige som han uppenbarligen uppskattade mycket.
Han säger i filmen att om han försvinner hemifrån vet man var man skall leta efter honom.
Nu kan hans chosefrihet ha att göra med att han är äldre och kan se tillbaka på ett framgångsrikt konstnärsliv. Kanske var han annorlunda som ung? Dock ger inte tillbakablickarna vid handen att så är fallet.
Han säger i filmen att om han försvinner hemifrån vet man var man skall leta efter honom.
Nu kan hans chosefrihet ha att göra med att han är äldre och kan se tillbaka på ett framgångsrikt konstnärsliv. Kanske var han annorlunda som ung? Dock ger inte tillbakablickarna vid handen att så är fallet.
En av många underhållande anekdoter rör det tillfälle då han vid en performance på Moderna skall låta sig från taket sänkas ned i en tunna fylld med vätska. Han konstaterade att det var förhållandevis lätt att komma ned men då han skulle upp visade det sig svårare. Han konstaterade då att "publiken aldrig skulle ha förstått att han verkligen dog för sin konst... det skulle ha varit allt för absurt...". (Fri återgivning från minnet).
English:
After the Swedish Filminstitute Aurore and I visit the Museum of Modern Art in order to look at a film with Robert Rauschenberg where he talks about his time in Stockholm in the late 60's. He worked with among other Niki de Saint Phalle and of course Pontus Hultén the former head and initiator of the Museum of Modern Art in Stockholm.
Unlike some of his contemporary 'popart-artists' he doesn't cultivate a mysterious aura around himself and he is very unaffected and full of humour. Maybe this is something having to do with the fact that he is older and a respected artist? Maybe he was different when he was younger but judging from the retrospective parts in this film this does not seem to be the case.
He apparently enjoyed his stay in Stockholm and he says that if he ever would disappear from his home we know where we can find him.
One of many amusing anecdotes is the one when he tells us about a performance in Stockholm where he lowered himself down from the roof in to a barrel filled with fluid (water?). It was easy getting down in to the barrel but much harder to get up. In stating this he also concludes that if he would have died there: "No one would have understood that I had died for my art....it would have been to absurd..." (as I remember it).
Niki de Saint-Phalle
(Photo Robert Rauschenberg copied from: http://anitaelgerot.files.wordpress.com/2007/05/rauschenberg-1-rz.jpg)
(Photo 'collage' JFK copied from: http://perso.numericable.fr/~elianedol/cad/rauschenberg.JPG)
(Photo Nike de Saint Phalle copied from: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/2a/Niki_de_Saint_Phalle_%281964%29_by_Erling_Mandelmann.jpg)
No comments:
Post a Comment