14 May 2007

from Angèle Etoundi Essamba to Palais Royal

Svenska (English below):

Idag är det söndag men Aurore och jag har de senaste två söndagarna ej besökt någon gudstjänst någonstans, vi ogudaktiga! Nåväl Aurore är en ängel och jag är ju född på ärkeängeln Mikaels dag så det ordnar sig nog ändå.

Istället tar vi oss till ett annat tempel, nämligen Kulturhuset.

Här visar man en fotoutställning med Angèle Etoundi Essamba, född 1962 i Kamerun.

Hon tillhör - enligt informationen - en konstnärsgeneration som bearbetar den afrikanska självbilden.
Man kan dock fråga sig om det överhuvud finns en 'afrikansk självbild' med tanke på att Afrika är en kontinent bestående av en rad olika länder med flera hundra miljoner invånare, olika kulturell och historisk bakgrund etc.
Detta erinrar jag mig att curatorn för 'Africa Remix' Simon Njami diskuterade vid ett seminarium på Franska institutet för flera månader sedan.

Essamba vill dock i sina bilder skildra hur det är att vara svart, kvinna och fotograf.

I Paris har hon studerat filosofi och dans varefter hon flyttade vidare till Amsterdam för att vidareutbilda sig och där etalberade hon sig som fotograf.

Om bilderna kan sägas ha klargjort något rörande den afrikanska identiteten vet jag ej men jag upplevde dock ett stort mått av skönhet och originalitet i bilderna.

Ett foto visar en svart kvinnas - konstnären själv om jag inte missminner mig - med en vit persons händer i vilka hon lutar sitt ansikte på ett sätt som gör att det ser ut som om hon lutar huvudet i sina egna händer.

Hon arbetar mycket med kontraster och likheter mellan människor samt mellan människa och objekt. Alla foton i svart vitt.

Efter detta blir det klimatförändringarna som till del upptar vår tid.

Gallerian vid Hamngatan har man iordningsställt ett antal små enheter som på olika sätt visar upp klimatförändringarnas inverkan på jordklotet men fr.a. på Stockholm under vissa förutsättningar.
Utställningen heter 'Effektsthlm'.

Från klimatet till valthornet är steget inte långt.

Vi beger oss till SAMI:s (Svenska Artisters och Musikers Intresseorganisation) på Döbelnsgatan där en ung valthornist - Magnus Westerberg - skall spela ett antal stycken dels solo dels tillsammans med pianist dels i en stråkkvintett samt i en ensemble med andra blåsare.

Han inleder med ett stycke som heter 'Rêverie' av Alexander Glasunov till pianoackompanjemang av professor Katarina Ström-Harg.

Som jag förstod det - utan att vara expert på valthornet som instrument - var detta stycke tekniskt mycket svårt och jag upplevde inte att Westerberg riktigt bemästrade detsamma utan en del ganska hörbara misstag gjordes från hans sida.

Efter detta spelade han 'Sonate till Hermann Baumann' (för solohorn) av Vitaly Buyanovsky och även här gjordes en del ganska flagranta misstag som jag upplevde det.

Inte så att Westerberg inte hade en vacker ton i sitt instrument men återigen kändes det som om stycket var en aning för avancerat inte minst då man spelar solo och inte kan 'gömma sig' bakom andra instrumentgrupper.

Nu tycktes det dock som om han kommit in i en fas då detta påverkade honom negativt för även i de två sista styckena, 'Consert-trio för klarinett, horn och fagott' av Bernard Crusell samt 'Kvintett i Ess-dur KV 407' av W.A. Mozart spelade han hörbart fel vid några tillfällen.

Ofta är det så att om man kommer fel inledningsvis - och detta känner jag igen från den tiden då jag själv sjöng offentligt - kan tankarna börja kretsa mer kring felen än kring framförandet i sin helhet.

I publiken satt - om jag såg rätt - Ib Lansky-Otto, en av Sveriges genom tiderna kanske främsta valthornister även internationellt erkänd.

Kvällen avslutas med Franska filmfestivalen och filmen 'Palais Royal' ('Kungliga familjen') av Valérie Lemercier med Catherine Deneuve i en av huvudrollerna.Filmen handlar om att Frankrike har fått ett kungahus i vilket den gamle kungen dör och skall efterträdas av äldsten sonen. Av skilda skäl anser man honom dock ej lämplig bl.a. då han inte har en fru vilken kan garantera efterkommande.
Den yngre sonen blir istället utsedd till kung, något denne inte alls är beredd på och inte heller hans hustru.
De skall nu försöka axla detta ansvar och från att ha varit ett par som tyckt om att festa, roa sig och dagligen umgås med sina vänner, får de nu ta ansvar för en rad olika officiella uppdrag med varierande resultat.

En underhållande komedi med många poänger där man kunde se influenser från olika kungahus i porträtteringen av famljemedlemmarna.

Rêverie, Glazunov

English:

Today it's Sunday but Aurore and I have not visited any church the last two weeks, oh heathens! Well Aurore is a little angel and I am born on the day of the archangel Michael so I think we will be allright anyway.

Instead we visit another 'temple', the Cultural Center - 'Kulturhuset'.

Here they display a photo exhibition with photos by Angèle Etoundi Essamba born in Kamerun in 1962. She is - according to the information - a part of a generation of artists who work on the African self image.

One can of course ask oneself if there exists an 'African self image' considering Africa being a continent consisting of different countries with many millions of people, different cultural and historical background etc.

I remember that the curator for the exhibition 'Africa Remix', Simon Njami, discussed this at a seminar at The French Instiute in Stockholm many months ago.

Essamba wants however to depict who it is like to be black, woman and photographer. She studied philosophy and dance in Paris whereafter she mowed to Amsterdam to educate herself further and established as a photographer.

If the photos could have been said to clarify anything concerning the African identity is hard to say but I found the photos full of beauty and originality.

One photo for example shows a black woman - the artist if I remember correctly - with white hands in which she leans her head.

She works a lot with contrasts and similarities between people and between people and objects. All the photos in black and white.

After this the climate changes take up some of our time. At the so called 'Gallery' ('Gallerian' - a shoppingcenter) in city (Hamngatan) a group of scientists or students have put together a small exhibition consisting of small units where they display different aspects of how the environmental changes during certain conditions, affects the earth and particularly Stockholm. 'Effektsthlm' is the name of this project.

From climate changes to the horn the step is not so big.

We visit SAMI (Swedish Artists' and Musicians' Interest Organization) where a young hornist - Magnus Westerberg - will perform some pieces partly solo and partly together with a group of musicians.
He starts of with a piece called 'Rêverie' by Alexander Glasunov to piano accompaniment by professor Katarina Ström-Harg.
From what I could understand without being an expert at the horn as a instrument, was that this piece was technically very difficult to play and I felt that Westerberg not quite where able to master it.

After this he played 'Sonate to Hermann Baumann' for solo horn by Vitaly Buyanovsky and also here we noticed some flagrant mistakes.
Not that Westerberg did not have a nice tone in his instrument but again it felt as if the piece where somewhat to advanced for him and not least when one plays solo without being able to 'lean on' other musicians.

Now it seemed as if he had reached a phase in the concert where these mistakes affected him negatively because also in the last pieces of music he performed - 'Concert-trio for clarinet, horn and bassoon' by Bernard Crusell and 'Quintet in E-flat major KV 407' by
W. A. Mozart he made som audible mistakes.

I remember from the time when I sang in public that once the mistakes is made in the beginning of a concert, it's easy to become concentrated on the mistakes rather than on the performance at a whole.
In the audience I think I saw Ib Lansky-Otto, one of Swedens foremost hornists of all times(?)internationally renowned.

The evening ends with the French Film Festival and the film 'Palais Royal' ('The Royal Family') by Valérie Lemercier with Catherine Deneuve in one of the leading rôles.
The film tells the story of France as a monarchy where the old king dies and is supposed to be succeded by the oldest son. From different reasons though they find him unsuitable; he doesn't have a wife for example and this precludes an heir.
The younger son is instead appointed king, something he is not at all prepared for and neither is his wife.
They now try to shoulder this burden and from being a couple who liked going to parties, have fun and spend time with good friends all thay long, they now have to take on the responsibilities of a king and queen with official assignements and this with varying results.
A entertaining story where the influences from different European royal families could easily be detected.



Palais royal ! - Bande annonce FR
envoyé par _Caprice_. - Regardez plus de films, séries et bandes annonces.











(Photo Angèle Etoundi Essamba copied from: https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEihyuVvLQpNBTAN6h4ec0yg-Bv4gS9B0Lf4yI6jMHUk6ZP0DrkIwVlLanq4yD2ykAa2-89rlY3jAKL881cLc_lEvcMpDr4v9KMFWYzoPoqrnxB-6o0Pl45SGEDHl7VQZ35FJaSW4w/s400/Picture+by+%C2%A9Ang%C3%A8le+Etoundi+Essamba1.jpg)

No comments: