19 May 2007

Ils ne mouraient pas tous..... and L'année suivante


L’Année suivante - BA - FR
envoyé par _Caprice_. - Court métrage, documentaire et bande annonce.

Svenska (English below):

Dagens första film på Franska filmfestivalen är 'Alla dog inte men alla drabbades' ('Ils ne mouraient pas tous mais tous étaient frappés') i regi av Marc-Antoine Roudil och Sophie Bruneau.

Vad är nu detta kan man fråga sig och svaret är: En dokumentär kring ett antal arbetsterapeuter som låter sina patienter berätta om sitt arbete samt deras väg till sjukdom eller 'utbrändhet' för att använda ett slitet uttryck.

Man vill genom några individuella fall visa på de ekonomiska krafternas inverkan eller påverkan på den "lilla människan" som man skriver, ett uttryck jag aldrig förstått innebörden av.
Vad är 'den lilla människan'?

Känner inte att denna film berörde mig så som man kanske kunde ha förväntat sig att den skulle göra. Detta kanske beror på att jag kände det som en flashback från mitt arbete inom psykiatrin?

Inget nytt under solen och i många fall känner man det mer som att dessa människor har sig själva att skylla då de inte tagit striden på sina arbetsplatser eller beslutat sig för att lämna sina yrken för att söka annat.

En kvinna hade arbetat på samma arbetsplats från det hon var 18 till nyss fyllda 46 och har man under så många år inte lyckats bryta sig ur denna onda cirkel, ligger ansvaret minst lika mycket hos en själv som hos andra.

Kvällsfilmen 'Året efter' ('L'année suivante') av Isabelle Czajka, är en film som handlar om en ung kvinna i tonåren - Emmanuelle - vilken är mycket introvert och tystlåten samtidigt som hon är på väg in i vuxenlivet. Detta markeras till del av den 'övergångsrit' som hennes inträde på gymnasiet innebär.

Under dessa förhållandevis turbulenta livsbetingelser sker också det att hennes far dör.
Detta gör att hon förlorar fotfästet och inte minst efter det att modern inleder ett nytt förhållande. Den nye mannen gör allt för att försöka vinna Emmanuelles förtroende.

Skildrar ganska väl en mor-dotter relation med en händelseutveckling och reaktioner som är synnerligen trovärdiga.

Skildrar även väl det franska samhället och reaktionerna kring dessa två-tre personer i detta relationella drama.


Ils ne mourraient pas... 1.
envoyé par apoca03. - Rencontrez plus de personnalités du web.

English:

The first film we see today at The French Film Festival is 'Ils ne mouraient pas tous mais tous étaient frappés' (in English. 'They didn't all die but they where all affected/striked' - my highly personal translation), directed by Marc-Antoine Roudil and Sophie Bruneau.

This is a documentary describing the work carried out by a group of occupational therapists who let their patients talk about and describe their work and the path towards illness or 'burnt out-syndrome', to use a worn out expression.

The idea is that through some individual cases point out the effect and influence of economical powers on the "small man", as it is described.
This expression - 'the small man'- I have never understood the meaning of. What is 'the small man'?

I didn't feel that this film touched me in the way one could have expected it to do. This might have to do with the fact that it felt as a flash back from my time working within psychiatry.

In some cases one even feel that people are to blame themselves for not fighting hard enough on their working places or try leaving their job to seek another.

One woman had worked at the same workplace from the age of 18 until recently becoming 46 and if she during these years did not succeed in getting herself another employment the responsibility is hers as much as anyone elses.

The evening film is 'L'année suivante' ('The year after' - my translation) by Isabelle Czajka, a film about a young woman - Emmanuelle - in her teens who is very introvert and quiet and on the same time on her way in to adulthood.
This is marked out by the 'transitional phase' from compulsory-school to upper secondary school.

Under these relatively turbulent conditions her father dies.
This makes her lose her footing and not least when her mother engages in a relationship with another man where this man tries everything to seek to win the confidence of Emmanuelle.

The film depicts fairly well a mother-daughter relationship with a course of events and reactions that are highly plausible.

The film also describe the French society and it's approach towards the three persons in this relational drama.

No comments: