Efter detta beger vi oss till bio Sture där det ikväll är officiell invigning av Franska filmfestivalen där Olivier Guerpillon och Mattias Nohrborg invigningstalar.
Mattias Nohrborg
För de som inte känner till dessa två gentlemän kan jag kort berätta att Mattias Nohrborg är vd för Astoriaoncernen. Han har också under många år arbetat vid Triangelfilm som vd och ansvarig för inköp av film.
Nohrborg har genom sitt arbete vid Triangelfilm medverkat till att svensk biopublik givits möjlighet se annan film än det som rymts inom ramen för den anglo-saxiska filmkultursfären.
Olivier Guerpillon är filmproducent, arbetande vid dfm fiktion som är en av arrangörerna för denna filmfestival tillsammans med Triangelfilm och bio Sture. Han har ett par-tre produktioner bakom sig och är i full färd med ytterligare en.
Båda konstaterade - ej att förvånas - att detta är den bästa franska filmfestivalen någonsin, något de sade förra året också och förmodligen åren innan.
Man konstaterade samtidigt att det i år visas fler filmer än tidigare, 30 stycken. Då de avslutat detta invigningstal sjunger sångerskan Malena Laszlo ett antal Edith Piaf-sånger till ackompanjemang av en dragspelsmusiker.
Malena Laszlo
Filmen som visas härefter är densamma som igår, nämligen 'La tourneuse de page' varför vi inte stannar utan går vidare till Moderna museet för ett vernissage med konst av Karin 'Mamma' Andersson en av vår tids mest uppmärksammade svenska konstnärer, kanske i konkurrens med sin make Jockum Nordström.
Dock besöktes museet denna kväll av en alltför stor andel 'jag vill synas bland andra'-människor och det var en enorm tillströmning av besökare, varför vi valde att gå efter en halvtimme.
Museichefen Lars Nittve försökte göra sig hörd i syfte att berätta om utställningen och trots att man låtit sätta upp en stor skärm där man kunde se och höra honom gjorde den felaktiga sammansättningen av besökare - vilka som sagt mer hade intresse av varandra än av Nittve och konstnären - att stora delar av hans invigningstal gick förlorat i det allmänna sorlet.
Jag såg ett äldre par som jag förstod hade stort intresse av denna utställning men de såg inte ut att kunna höra någonting av vad som sades trots att de placerat sig alldeles intill storbildsskärmen.
Aurore och jag bestämmer oss för att komma tillbaka en annan dag då 'den stora massan' har försvunnit till förmån för de verkligt konstintresserade.
Hem och middag.
English:
Today the French Film Festival continues - or rather is officially inaugurated - but before that we stay for some hours at the Swedish Film Institute.
From 'the Institute' we continue to The Cultural Center ('Kulturhuset') to watch the exhibition with drawings by Martin von Dieck from his book 'Vortex'.
For those of you who do not know this artist I refer to the link connected to his name above.
After this we head on to the official opening night of the French Film Festival where Olivier Guerpillon - producer and head of the festival - and Mattias Nohrborg introduce the event.
Nohrborg is MD at Astoria Cinemas, the second largest film chain after SF in this country.
Nohrborg is also head of Triangelfilm and responsible for the purchase of film, whereby he has contributed to the introduction of many unknown or less known films and directors to the Swedish audience.
This being a counterpart to the dominant Anglo-Saxon film tradition in our country.
They both concluded - not surprisingly - that this is the best French Film Festival ever, something they said last year too and probably the years before. This year there are more films than usual, thirty in all.
Before the film - 'La tourneuse de page', a film we saw yesterday - the singer/artist Malena Laszlo sang some Edith Piaf-songs (chansons) to accompaniement of an accordionist.
We left after her performance.
We continued to The Museum of Modern Art ('Moderna museet') for a vernissage displaying works by the artist Karin 'Mamma' Andersson, one of the Swedish artists that internationally have attracted a lot of attention the last few years (maybe in competition with her husband, artist Jockum Nordström).
Unfortunately the museum this evening was visited by to many 'I want to be seen'-people why we left after half an hour.
The head of the museum, Lars Nittve, tried to talk about the exhibition and the artist 'Mamma' Andersson and they had even put up a big screen were we could see him and Andersson.
Most of the assembled seemed though to be more interested in each other than in the exhibition, and this made us weary.
I saw a elderly couple who I understood had a great interest in this exhibition - as did we - but it seemed as if they were not able to here anything of what was said, in spite being seeted next to the big screen.
C'est la vie! We decide to come back another day when 'the noicy crowd' is gone.
Home and dinner.
(Photo drawing copied from: http://www.fremok.org/site.php?type=P&id=87)
(Foto Malena Laszlo kopierat från: http://gfx.aftonbladet-cdn.se/multimedia/archive/00029/malena_laszlo_29816w.jpg)
No comments:
Post a Comment