09 May 2011

Blücher


Svenska (English below):

Två skickliga dykare blir avskedade från sina arbeten på Nordsjön och vill nu ta revansch för detta genom att försöka lokalisera och bärga material från det under andra världskriget torpederade tyska krigsfartyget 'Blücher', som sänktes den 9 april 1940 vid Oscarsborg i Oslofjorden.
Ingen har hittills lyckats ta sig in i fartyget som dessutom innehåller tonvis med odetonerade torpeder.
När dock ryktet sprids om deras verksamhet, väcker det intresse hos andra personer inom inte minst den yttersta näringslivstoppen. Varför detta? Uppenbarligen därför att det i fartygsvraket finns dokument som visar inopportuna samband mellan nazismen och ett antal chefer för stora industriföretag, just i färd med att färdigställa ett viktigt företagsavtal i mångmiljardklassen.
De båda vännerna blir nu ansatta från flera håll och det visar sig bli en livsfarlig kamp mot människor beredda att med alla upptänkliga medel skydda de hemligheter som gick till botten med detta fartyg.
Till detta kommer att de besöks av en kvinnlig journalist som visar sig vara dotter till en av de företagsledare som nu är involverade i affärsuppgörelsen och som samtidigt har ett förflutet att dölja för omvärlden.
Varför dyker hon upp (eller snarare dyker ned, eller hur?) just nu?

Historien börjar bra och mise-en-scène är mycket väl genomförd, inte minst i de många gånger spännande dykscenerna. Här blandar man ingredienser som klaustrofobiska miljöer, risker i form av torpederna, labyrintliknande situationer etc.
Efter hand går filmen in i en fas där relationerna mellan de båda dykarna och den kvinnliga journalisten hamnar i förgrunden, något som inte bidrar med kvalitativt innehåll till filmen.
En klichéartad bild av företagsrepresentanter och en inhyrd mördare - inte minst sistnämnda - tenderar att få filmen att tippa över mot en alltför parodisk vinkling, vilket drar ned det slutliga omdömet.
Filmen blir inte den spänningsfyllda thriller den kunde ha utvecklats till med bättre regi och genomförande men en kalkon är den inte heller.

English:

Two skillful divers are being dismissed form their working places in the North Sea and they now want to vindicate themselves by trying to localize and salvage material from the - during the Second World War - torpedoed German warship 'Blücher', sunk the 9th of April 1940 at Oscarsborg in the Oslofjord.
Noone has hitherto succeeded in entering the ship, also containing tons of undetonated torpedos.

When the rumour spreads about their activity, it evokes an interest among other persons, not least among the heads of the business world. Why? Obviosly because there, in the shipwreck, are documents displaying inopportune liaisons between the nazism and a couple of chief executives within some industrial companies, at the very moment in the act of completing an important industrial contract worth billions of Norwegian 'kronors'.
The two friends are now being beset from a number of parties and it turns out to become a deadly struggle against people prepared to defend the secrets hidden on the bottom of the sea and this with every cocnceivable mean.
Added to this they are also visited by a female journalist who happens to be the daughter of one the chief executives involved in the business deal, having a past to cover from the world.
Why does she show up at this very moment?

The story commence well and the mise-en-scène is well composed, not least in the often very thrilling diving scenes, where one have blended ingredients like claustrophobic environments, the risks the torpedos constitute, labyrinthic situations etc.
After a while though, the film enters a phase where the relations between the two divers and the female journalist gets in the forefront, not adding any qualitative content to the film.
A clichéd picture of the representatives of the companies and a hired killer - not least the latter - tend to make the film tip towards a parodical angle, something diminishing the final verdict.
The film does not become the suspenseful thriller it could have developed into with a better direction and realization but it's not a 'turkey' either.



(P
hoto poster copied from: http://cdon.no/media-dynamic/images/product/000/447/447626.jpg)

No comments: