09 February 2007

William Kentridge again!

Svenska (English below):

Aurore och jag beger oss till Moderna museet för att se ett par delar av utställningen med och om William Kentridge och hans konst vilka vi aldrig hann se sist. (Intervju nedan med Kentridge)

Idag blir det bl.a. 7 Fragments of Méliès/'Journey to the Moon och Black Box.

Även om vi sett ett antal riktigt bra utställningar på Moderna museet och i andra sammanhang är det sällan man kan säga sig vara 'hundra-procentigt' nöjd om man skall använda sig av detta trubbiga uttyck.
I detta fall kan jag endast lovorda utställningen och rekommendera de av er som har möjlighet, att bege er till Moderna museet för att ta del av en av de kanske mest intressanta utställningarna på många år.

Utan att gå in i detalj på Kentridge's konstnärsskap - det har jag inte tillräckliga kunskaper för att göra - kan man konstatera att han använder sig av en rad olika tekniker för att uttrycka sina konstnärliga tankar och koncept:
Film, installationer, teckningar och mycket annat.
Till detta kan läggas att jag upplever att hans konst är synnerligen väl genomtänkt, både vad gäller innehåll och uttrycksformer.

I verket '7 Fragments for Méliès' har Kentridge skapat ett självreflexivt verk där konstnären porträtteras i sin ateljé med alla sina våndor inför skapandet samtidigt som verken i sig själva organiskt växer fram inför betraktarens ögon.
Ibland destrueras verken inför oss som voyauristiskt tittar in i ateljén.
Detta är en hyllning till Méliès och hans skapande, ett skapande som även det skedde i en ateljé och där Kentridge idag använder sig av tekniska lösningar som påminner om Méliès' sätt att skapa.

Vad gäller 'Black Box' där en historia berättas på en liten scen med av konstnären skapade gestalter av skilda slag.
Dessa gestalter är antingen konstruerade av olika material och s.a.s. 'fysiskt närvarande' medan andra är projicerade på duken, scenen.
Han vill med detta verk och andra bl.a. beskriva det folkmord som skedde i Tyska Sydvästafrika (nuvarande Namibia) 1904-1907 då den tyska kolonialmakten efter ett uppror av Hererofolket (artikel i Dagens Nyheter om Hererofolket) brutalt slog ned detta och utrotade minst 75% av denna befolkningsgrupp.
Upproret kom sig av att kolonialmakten och dess tyska befolkningsdel utmanövrerade Hererofolket från sina marker och ägor med brutala metoder.
Till slut hade man inget att leva av och såg som sin enda möjlighet att försöka göra uppror mot förtryckarna med förödande resultat för detta folk.

Kentridge addreserar också apartheidfrågan och många andra liknande problemställningar i det Sydafrika där han är född, uppvuxen och i vilket land han fortfarande bor.
Dock är hans konst och frågeställningar inte endast en kommentar till problemen i detta stora land utan har universell giltighet.

Bege er till Moderna museet medan utställningen fortfarande pågår!

Efter denna utställningsdel där vi ännu inte sett alla filmer av konstnären tar vi oss till Östermalm och närmare bestämt Café Östermalm på Styrmansgatan.
Där dricker vi vårt dagliga eftermiddagskaffe och talar med innehavaren som är från Iran.
Vi förhör oss bl.a. om huruvida det finns restauranger som serverar bra iransk mat.
Efter ett telefonsamtal till hustrun(?) rekommenderar han oss antingen Kista galleria där det finns ett stort antal restauranger från världens alla så kallade 'hörn' dels en restaurang i Akalla. Jag får användning av de få fraser jag fortfarande behärskar av farsi eller persiska men det rör sig endast om hälsningsfraser och liknande.

Hem och middag.


English:

Aurore and I today visited The Museum of Modern Art to continue looking at parts of the exhibition we earlier missed around the works by William Kentridge.

Today we see the artworks he calls '7 Fragments of Méliès/'Journey to the Moon' and 'Black Box'.
Even though we have seen some very good exhibitions at this museum as well as other artmuseums and galleries I must say that this is one of the most important and intresting ones I have seen these last years.
I can only 'give praise' - not to the Lord this time or? - to the museum and mostly to Kentridge and I would like to recommend those of you who have the chance to visit the museum to do so in order to see this exhibition. One of the best in many years!

Without going in to details in the artistry of Kentridge - I lack the expert knowledge to do so - one can establish the fact that he in a multitude of ways uses different kinds of techniques to express his artistic ideas and concepts. Films, installations, drawings and more.

I would like to add that his art seems to be very well thought-out both when it comes to content and the way in which he expresses himself.

In '7 Fragments of Méliès' we can follow Kentridge's work in his studio and the growth of his art in a back and fortgoing movement. His drawings grows organically but vanishes also in front of us, sometimes leaving traces.

Kentridge also wants to comment on the genocide of the Herero people living in the German Southwest Africa (today Namibia) between 1904-1907.
The German colonial power colonized this part in 1885 and after many years of hard oppression where the German inhabitants took away all land and property previously belonging to the Herero people the latter decided to revolt with appalling result.
75 % of the Herero people were 'exterminated' and it has been called the first genocide of the 20th Century but who recalls this today?

Kentridge also comments on apartheid of course and the current events in South Africa (The Official South African Tourist Website) and other parts of the world.
His art is by no means confined to the situation in South Africa but has universal application.








(Photo '7 Fragments for Méliès' copied from: http://artcritical.com/wp-content/uploads/2010/06/Screen-shot-2010-06-16-at-6.47.02-PM.png)

(Photo 'Black Box' copied from: https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEi7x0TI947k3f60MsyNzwVUIF2iMzuIfeD97Z81m2LSAW5OI_stx_OWK7ygdrvB00lJ4GBRf1k55YgG5aJkq2NsHg5_0FASwnGs1Q2OAYrdPkoe2yxazT_vPnobnbC4A0hu50eaXQ/s400/Black+Box.jpg)

No comments: