Svenska (English below):
Detta var en film som Aurore somnade ifrån. Visserligen såg vi den mycket sent och vi hade haft en lång dag men det var inte endast detta som skapade gäspningarna.
Svengali (John Barrymore) är en "music maestro" som via hypnos kan kontrollera människor och inte minst den kvinna han är förälskad i och som han tar som sin elev.
Innan detta möte, övertygar han en annan kvinna att lämna sin man för att gifta sig med honom. Detta eftersom denna kvinna - som också är elev hos Svengali - är en mycket förmögen person. När hon dock meddelar att hon lämnat sin make, hånar Svengali henne och detta leder till att hon tar sitt liv.
Nu finner han alltså nästa, ovan nämnda, offer - Trilby O'Farrell (Marian Marsch) - och genom sin hypnos får han henne att sjunga som hon aldrig kunna sjunga tidigare.
Detta leder dem till turnéer, framgångar och - inte minst - pengar.
Dock lyckas han inte vinna hennes hjärta fullt ut.
Samtidigt är den unge Billee förälskad i Trilby och egentligen hon i honom men genom Svengali's hypnotiska makt, känner hon inte igen Billee när han kommer för att förklara sin kärlek gång efter annan.
Två av Billee's vänner försöker också hjälpa till.
Slutet blir långtifrån lyckligt, om man nu inte tycker att en hinsides tillvaro för två personer som inte alls är menade som par men som i eftervärlden förenas, kan anses som ett lyckligt slut.
Kanske var de menade för varandra? Det kanske endast är jag som inte kan se de band som egentligen förenar dem.
Filmen bygger på en gotisk roman med samma namn skriven av George du Maurier.
Eftersom jag inte är bekant med boken kan jag inte säga hur väl filmen följer förlagan men det man kan säga är att spelet är överdrivet, att figurerna är karikerade.
Inte minst gäller detta Svengali själv som är en klassisk antisemitisk karikatyr av en penninghungrig jude.
Inte en film att rekommendera trots Barrymore.
Detta var en film som Aurore somnade ifrån. Visserligen såg vi den mycket sent och vi hade haft en lång dag men det var inte endast detta som skapade gäspningarna.
Svengali (John Barrymore) är en "music maestro" som via hypnos kan kontrollera människor och inte minst den kvinna han är förälskad i och som han tar som sin elev.
Innan detta möte, övertygar han en annan kvinna att lämna sin man för att gifta sig med honom. Detta eftersom denna kvinna - som också är elev hos Svengali - är en mycket förmögen person. När hon dock meddelar att hon lämnat sin make, hånar Svengali henne och detta leder till att hon tar sitt liv.
Nu finner han alltså nästa, ovan nämnda, offer - Trilby O'Farrell (Marian Marsch) - och genom sin hypnos får han henne att sjunga som hon aldrig kunna sjunga tidigare.
Detta leder dem till turnéer, framgångar och - inte minst - pengar.
Dock lyckas han inte vinna hennes hjärta fullt ut.
Samtidigt är den unge Billee förälskad i Trilby och egentligen hon i honom men genom Svengali's hypnotiska makt, känner hon inte igen Billee när han kommer för att förklara sin kärlek gång efter annan.
Två av Billee's vänner försöker också hjälpa till.
Slutet blir långtifrån lyckligt, om man nu inte tycker att en hinsides tillvaro för två personer som inte alls är menade som par men som i eftervärlden förenas, kan anses som ett lyckligt slut.
Kanske var de menade för varandra? Det kanske endast är jag som inte kan se de band som egentligen förenar dem.
Filmen bygger på en gotisk roman med samma namn skriven av George du Maurier.
Eftersom jag inte är bekant med boken kan jag inte säga hur väl filmen följer förlagan men det man kan säga är att spelet är överdrivet, att figurerna är karikerade.
Inte minst gäller detta Svengali själv som är en klassisk antisemitisk karikatyr av en penninghungrig jude.
Inte en film att rekommendera trots Barrymore.
English:
This was a film that Aurore slept away from.
Certainly we saw it very late in the evening/night and we had had a long day but it wasn't only these circumstances that created the yawnings.
Svengali (John Barrymore) is a "music maestro" who through hypnosis is able to control people and not least the woman he is in love with and who he takes on as a pupil.
Before this meeting, he convinces another woman to leave her husband in order to marry Svengali. This as the woman - also a pupil to Svengali - is a very wealthy person.
When she announces that she has left her husband, Svengali ridicule her and this leads her to take her life.
Now he finds his next victim, mentioned above - Trilby O'Farrell (Marian Marsch) and through his hypnosis he gets her to sing as she has never sung before.
This leads to tours, success and - not least - money.
He doesn't however succeed in fully gaining her heart.
At the same time the young Billee is in love with Trilby and actually she in him but through Svengali's hypnotical power, she doesn't recognize Billee when he, time after another, tries to explain his love for her.
Two of Billee's friends try to help.
The end is far from happy, if one doesn't regard that a life beyond with two individuals not being meant for each other as a couple but who in the afterworld are united, is regarded as a happy end? Maybe they were meant for each other and maybe it's just me being unable to see the common bonds, uniting the two?
The film is built on a gothic novel with the same name, written by George du Maurier.
As I'm not familiar with the book, I can't tell how well the film follows the original but what I can say is that the acting is exaggerated, the characters caricatured.
This goes not least for Svengali himself, who is a 'classic' antisemitic caricature of a 'money-hungry' Jew.
Not a film I/we can recommend, in spite of Barrymore.
This was a film that Aurore slept away from.
Certainly we saw it very late in the evening/night and we had had a long day but it wasn't only these circumstances that created the yawnings.
Svengali (John Barrymore) is a "music maestro" who through hypnosis is able to control people and not least the woman he is in love with and who he takes on as a pupil.
Before this meeting, he convinces another woman to leave her husband in order to marry Svengali. This as the woman - also a pupil to Svengali - is a very wealthy person.
When she announces that she has left her husband, Svengali ridicule her and this leads her to take her life.
Now he finds his next victim, mentioned above - Trilby O'Farrell (Marian Marsch) and through his hypnosis he gets her to sing as she has never sung before.
This leads to tours, success and - not least - money.
He doesn't however succeed in fully gaining her heart.
At the same time the young Billee is in love with Trilby and actually she in him but through Svengali's hypnotical power, she doesn't recognize Billee when he, time after another, tries to explain his love for her.
Two of Billee's friends try to help.
The end is far from happy, if one doesn't regard that a life beyond with two individuals not being meant for each other as a couple but who in the afterworld are united, is regarded as a happy end? Maybe they were meant for each other and maybe it's just me being unable to see the common bonds, uniting the two?
The film is built on a gothic novel with the same name, written by George du Maurier.
As I'm not familiar with the book, I can't tell how well the film follows the original but what I can say is that the acting is exaggerated, the characters caricatured.
This goes not least for Svengali himself, who is a 'classic' antisemitic caricature of a 'money-hungry' Jew.
Not a film I/we can recommend, in spite of Barrymore.
(Poster copied from: https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEj3XbbL691YeDeoPkUVh-UvDnTkevSshxHLCdBZDDCAE8xESfJVExFgqa4PW21Dytx7SiRZmDUymHI6LiLU5Zzm3vAxemamqmmyyorgqwEfAzO3PuaKbqFI50I_6XNsMuu0szNsLw/s1600/Svengali1931.jpg)
No comments:
Post a Comment