Svenska (English below):
Detta är en charmig historia som kombinerar 'Skönheten och Odjuret'-temat med 'Fantomen på Operan' och 'Cabaret'.
Berättelsen utspelar sig under året 1910 i Paris, det år då staden upplevde sina värsta översvämningar någonsin.
Mitt i denna rotblöta utspelar sig både kärlekshistorier - i pluralis - och dramatik samt politiska intriger.
Émile (Sébastien Desjours) är en blyg biografmaskinist som är förälskad i sin medarbetare Maud (Ludivine Sagnier).
Han lyckas dock inte framföra detta till henne eftersom han aldrig lyckas avsluta sina försök till indirekta frierier.
Som sin vän har Émile, Raoul (Gad Elmaleh) som arbetar som bud - med en budbil som heter Catherine i vilken han också bor - men som också är uppfinnare.
Raoul har en barndomsvän och förälskelse som heter Lucille (Vanessa Paradis) och som är cabaret-artist på teatern 'L'Oiseau rare' ('Den ovanliga fågeln'). De har en något komplicerad relation eftersom de båda är förälskade i varandra men p.g.a. en rad missförstånd, häcklar den ene den andre, utan att man (som tittare) förstår varför. Det avslöjas senare under filmens gång.
Till följd av Lucille's popularitet, har hon påkallat polisprefekten Maynott's (François Cluzet) uppmärksamhet och han börjar nu uppvakta henne, utan något direkt intresse från hennes sida.
En kväll skall Raoul leverera ett paket till Le Jardin des Plantes och med sig har han Émile.
Professorn - som detta paket är adresserat till - är inte på plats men de tar sig in i hans växthus och 'laboratorium', där det endast finns en intelligent apa som heter Charles (som vi vet via 'Apornas Planet'-filmerna skall man dock inte underskatta apor).
Till följd av Raoul's nyfikenhet och hans vilja att prova allt, inklusive ett antal kemiska vätskor - som apan Charles försöker varna honom för - sker en kemisk reaktion eller snarare explosion som förstorar en växt och en loppa!
Émile tycker sig ha sett ett monster och det är den gigantiska loppan som nu flyr ut i den parisiska natten.
Han (loppan) träffar på Lucille som tar honom till sitt hjärta och klär honom i kläder samt låter honom sjunga med henne. Detta eftersom hon funnit att han har en underbar sångröst. Tänk vad lite man vet om loppor! Lucille ger honom också namnet Francoeur.
Polisprefekten tar dock upp jakten på detta 'monster' som så många rapporterat sig ha sett och detta i sin strävan att bli återvald i sitt ämbete samt att klättra högre på rangskalan.
Nu vidtar en jakt där alla blir involverade och där Émile, Raoul och Lucille försöker gömma undan Francoeur från polismyndigheterna.
Denna animerade film blandar - som noterat ovan - flera berättelser vi känner till om den vackra kvinnan och den som uppfattas som ett monster men där den sistnämnde oftast visar sig mer empatisk än de människor som jagar densamma.
Vi kan här tänka på 'Frankenstein', Quasimodo i 'Notre-Dame de Paris', 'King Kong' etc.
Filmen slutar dock gott för dem de bör sluta gott för, i sagans värld.
English:
This is a charming story (we often write 'charming' but is it charming, what else should one write?) combining 'The Beauty and the Beast' with 'The Phantom of the Opera' and 'Cabaret'.
The story is enacted in Paris in 1910, the year when the city experienced its worst floodings ever.
In the middle of this soak, we are presented love stories, drama and political intrigues.
Émile (Sébastien Desjours) is a shy cinema projectionist, who is in love with his collaborator Maud (Ludivine Sagnier).
He is however not capable of expressing this as he never succeeds in finishing his indirect 'proposals'.
Emile has, as his friend, Raoul (Gad Elmaleh) who is working as delivery man - with a delivery car called Catherine in which he also lives. Besides this Raoul is also an inventor.
Raoul, in turn, has a childhood friend and love by the name of Lucille (Vanessa Paradis), who works as a cabaret artiste at the theatre 'L'Oiseau rare' ('The Unusual Bird').
They have a somewhat complicated relationship as they are both in love with each other but because of a misunderstanding, they heckle one another, without us (the spectator) understanding why. It is later on revealed.
Due to Lucille's popularity, she has called on the attention of the 'police prefect' Maynott (François Cluzet) and he now starts to court her, without her being interested.
One evening Raoul is going to deliver a package to 'Le Jardin des Plantes' and he has brought Émile.
The professor - to whom this package is designated - is not present but they enter his greenhouse and laboratory, where they only find an intelligent ape, called Charles (as we know from 'The Planet of the Apes'-films one shall not underestimate apes).
As a result of Raoul's curiosity and wish to try everything, included some chemical fluids - something Charles the ape tries to warn him from - a chemical reaction or rather explosion takes place, enlarging a plant and a flea!
Émile believes he has seen a monster and it's the flea, now fleeing (ha ha!) out into the Parisian night.
He (the flea) meets Lucille who care for him and dresses him in ordinary clothes, letting him sing with her on stage. This as she has found that he has a wonderful singing voice. How little one know about fleas! Lucille also gives him the name Francoeur.
The Police Prefect does however initiate a hunt for this 'monster', having been spotted by so many people in town and this in his efforts to become re-elected and climb higher in the ranks.
Now a hunt starts that involves everyone and where Émile, Raoul and Lucille tries to hide Francoeur from the police authorities.
This animated film mixes - as mentioned above - a number of stories we know of, about the beautiful woman and the creature being regarded as a monster but where the latter often turns out being more emphatic than the humans hunting the very same.
We can of course recall the stories told in 'Frankenstein', and Quasimodo in 'Notre-Dame de Paris', 'King Kong' etc.
The film ends good for those persons (or flea's) it should end good, in the world of fairytales.
(Poster copied from: http://www.focusonanimation.com/wp-content/uploads/2011/01/UN-MONSTRE-A-PARIS.jpg)
Detta är en charmig historia som kombinerar 'Skönheten och Odjuret'-temat med 'Fantomen på Operan' och 'Cabaret'.
Berättelsen utspelar sig under året 1910 i Paris, det år då staden upplevde sina värsta översvämningar någonsin.
Mitt i denna rotblöta utspelar sig både kärlekshistorier - i pluralis - och dramatik samt politiska intriger.
Émile (Sébastien Desjours) är en blyg biografmaskinist som är förälskad i sin medarbetare Maud (Ludivine Sagnier).
Han lyckas dock inte framföra detta till henne eftersom han aldrig lyckas avsluta sina försök till indirekta frierier.
Som sin vän har Émile, Raoul (Gad Elmaleh) som arbetar som bud - med en budbil som heter Catherine i vilken han också bor - men som också är uppfinnare.
Raoul har en barndomsvän och förälskelse som heter Lucille (Vanessa Paradis) och som är cabaret-artist på teatern 'L'Oiseau rare' ('Den ovanliga fågeln'). De har en något komplicerad relation eftersom de båda är förälskade i varandra men p.g.a. en rad missförstånd, häcklar den ene den andre, utan att man (som tittare) förstår varför. Det avslöjas senare under filmens gång.
Till följd av Lucille's popularitet, har hon påkallat polisprefekten Maynott's (François Cluzet) uppmärksamhet och han börjar nu uppvakta henne, utan något direkt intresse från hennes sida.
En kväll skall Raoul leverera ett paket till Le Jardin des Plantes och med sig har han Émile.
Professorn - som detta paket är adresserat till - är inte på plats men de tar sig in i hans växthus och 'laboratorium', där det endast finns en intelligent apa som heter Charles (som vi vet via 'Apornas Planet'-filmerna skall man dock inte underskatta apor).
Till följd av Raoul's nyfikenhet och hans vilja att prova allt, inklusive ett antal kemiska vätskor - som apan Charles försöker varna honom för - sker en kemisk reaktion eller snarare explosion som förstorar en växt och en loppa!
Émile tycker sig ha sett ett monster och det är den gigantiska loppan som nu flyr ut i den parisiska natten.
Han (loppan) träffar på Lucille som tar honom till sitt hjärta och klär honom i kläder samt låter honom sjunga med henne. Detta eftersom hon funnit att han har en underbar sångröst. Tänk vad lite man vet om loppor! Lucille ger honom också namnet Francoeur.
Polisprefekten tar dock upp jakten på detta 'monster' som så många rapporterat sig ha sett och detta i sin strävan att bli återvald i sitt ämbete samt att klättra högre på rangskalan.
Nu vidtar en jakt där alla blir involverade och där Émile, Raoul och Lucille försöker gömma undan Francoeur från polismyndigheterna.
Denna animerade film blandar - som noterat ovan - flera berättelser vi känner till om den vackra kvinnan och den som uppfattas som ett monster men där den sistnämnde oftast visar sig mer empatisk än de människor som jagar densamma.
Vi kan här tänka på 'Frankenstein', Quasimodo i 'Notre-Dame de Paris', 'King Kong' etc.
Filmen slutar dock gott för dem de bör sluta gott för, i sagans värld.
English:
This is a charming story (we often write 'charming' but is it charming, what else should one write?) combining 'The Beauty and the Beast' with 'The Phantom of the Opera' and 'Cabaret'.
The story is enacted in Paris in 1910, the year when the city experienced its worst floodings ever.
In the middle of this soak, we are presented love stories, drama and political intrigues.
Émile (Sébastien Desjours) is a shy cinema projectionist, who is in love with his collaborator Maud (Ludivine Sagnier).
He is however not capable of expressing this as he never succeeds in finishing his indirect 'proposals'.
Emile has, as his friend, Raoul (Gad Elmaleh) who is working as delivery man - with a delivery car called Catherine in which he also lives. Besides this Raoul is also an inventor.
Raoul, in turn, has a childhood friend and love by the name of Lucille (Vanessa Paradis), who works as a cabaret artiste at the theatre 'L'Oiseau rare' ('The Unusual Bird').
They have a somewhat complicated relationship as they are both in love with each other but because of a misunderstanding, they heckle one another, without us (the spectator) understanding why. It is later on revealed.
Due to Lucille's popularity, she has called on the attention of the 'police prefect' Maynott (François Cluzet) and he now starts to court her, without her being interested.
One evening Raoul is going to deliver a package to 'Le Jardin des Plantes' and he has brought Émile.
The professor - to whom this package is designated - is not present but they enter his greenhouse and laboratory, where they only find an intelligent ape, called Charles (as we know from 'The Planet of the Apes'-films one shall not underestimate apes).
As a result of Raoul's curiosity and wish to try everything, included some chemical fluids - something Charles the ape tries to warn him from - a chemical reaction or rather explosion takes place, enlarging a plant and a flea!
Émile believes he has seen a monster and it's the flea, now fleeing (ha ha!) out into the Parisian night.
He (the flea) meets Lucille who care for him and dresses him in ordinary clothes, letting him sing with her on stage. This as she has found that he has a wonderful singing voice. How little one know about fleas! Lucille also gives him the name Francoeur.
The Police Prefect does however initiate a hunt for this 'monster', having been spotted by so many people in town and this in his efforts to become re-elected and climb higher in the ranks.
Now a hunt starts that involves everyone and where Émile, Raoul and Lucille tries to hide Francoeur from the police authorities.
This animated film mixes - as mentioned above - a number of stories we know of, about the beautiful woman and the creature being regarded as a monster but where the latter often turns out being more emphatic than the humans hunting the very same.
We can of course recall the stories told in 'Frankenstein', and Quasimodo in 'Notre-Dame de Paris', 'King Kong' etc.
The film ends good for those persons (or flea's) it should end good, in the world of fairytales.
(Poster copied from: http://www.focusonanimation.com/wp-content/uploads/2011/01/UN-MONSTRE-A-PARIS.jpg)
No comments:
Post a Comment