(This is not from the actual performance)
Svenska (English below):
Aurore och jag besöker under kvällen Moderna museet för 'Första på Moderna' där denna gång (1/2) presenterades en happening.
Valeria Montti Colque hette konstnären som installerat ett rum smyckat och inrett för ett bröllop.
Man inväntar gäster som skall bevittna detta förbund mellan två älskande.Gästerna anländer, vissa i par där man kommer med sin egen hustru eller make, andra ensamma för vilka denna ceremoni blir en påmnnelse om den stora kärleken som aldrig drabbat dem andra med förhoppning om att kärleken finns runt hörnet i en snar framtid.
Kanske vissa gäster kan sägas vara par för vilka dock parrelationen aldrig blev det man knöt förhoppningar till att den skulle bli.
Här skall det också tolkas som staden som skall knyta band med makten, en allians som kanske inte grundar sig på romantik och kärlek, så som ofta skett i den mänskliga historien. Arrangerade bröllop vilka skall förstärka den ekonomiska eller politiska makten (eller både och) är och har varit ett återkommande inslag i den mänskliga gemenskapen.
Här får alla dessa representeras av 'skapelser' som i ett fall utgör en robotliknande 'person' där återvunnet material klär dennes dräkt, påminnandes om 'The Predator'.
En annan lång 'individ' är klädd i metalldelar som gjorts till en klänning i vilken 'hon' (det upplevs som en feminin varelse) rör sig likt en värdig fågel utförandes nästintill parningsdanser framför de andra figurerna.
Övriga var målade och påhängda olika 'konsumtionsattribut'. En hade 'gossedjur' över sin dräkt, en annan ett lakan med ett ansikte målat på etc.
Alla dessa utförde rörelser korrelerade till varandra eller i enskildhet kanske uttryckandes de många gånger formaliserade beteendemönster som är en del av ett officiellt arrangemang.
De kan också ses som uttryck för mytologiska representationer.
Vi stannade ej kvar för samtalet men själva happeningen i sig blev roande, underhållande och lite påminnande om en film som samlar olika disparata fiktiva figurer som interagerar i en fiktiv värld.
Alla med olika förmågor eller oförmågor samt med olika typ av rangordning och relation till varandra, vilket uttrycktes i deras närmande och/eller fjärmande från varandra.
Dock kände jag inte att det uttryckte mer än så eller att jag kunde urskilja andra mer djupgående tankar kring mänskliga relationer utan den kvarstående känslan var en av underhållning och show.
Inte illa i och för sig men kanske inte så innovativt som uttryck.
Dräkterna var dock intressant sammansatta och i dessa kunde man självfallet utttyda en hel del symbolladdat material.
(Photo taken from: https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiAR96oMGjhV1xVkdPbRh1Ojx0thAieEI6x3m8wirfa_C3NVyxkZ4LLIaYKWE-lzOpnawNfr8KOpI6ZpxHkraC7ptFd_3DjzJOTGb4t0p9gBKdab5z5raeILhjghbxYjThf6_Zh/s1600/n624843576_947153_7938.jpg)
English:
During the evening Aurore and I paid a visit to the Museum of Modern Art and 'The first at Moderna' where we this time is presented a happening built up around the work of the artist Valeria Montti Colque.
A room decorated and adorned for a wedding awaits us.
We await the quests coming to witness this alliance between two lovers.
The guests arrive, some in pair with their own 'wife' or 'husband' others alone and for whom this ceremony reminds them of the great love that never struck them.
Others again with the expectations that the love exists somewhere around the corner in a near future.
Maybe some of the guests could be said being couples for whom the relationship never developed in the way they once hoped it should.
This ceremony should also be interpreted (according to the information text) as the town tiing bonds with the power, an alliance not founded on romanticism and love, as being something quite common in the history of mankind. Arranged weddings supposed to strengthen the economical or political power (or both) have been recurrent features in the human community.
In this case all these guests are represented by 'creations', in one case looking like a robot-like 'person' where recycled material have been used, somewhat reminding of 'The Predator'.
Another very tall individual is dressed in metal pieces made in to a dress, a robe in which 'she' (one tend to look at this individual as a 'she' I think) is moving in a very worthy way performing what looks like mating dance in front of the other 'figures'/guests.
There where other representatives for the guests at this wedding, all with special characteristics and interacting together or individually, against each other or in connection to each other, depending on the power relations between each and everyone.
To some degree it reflected the sometimes mannered behaviour so common at official arrangements as a wedding or the likes.
They could also be seen as mythological representations of different sorts.
It was entertaining and reminded me of a movie that gathers different disparate fictitious figures or 'persons' interacting in a fictitious world.
I didn't however find other more symbolic or profound thoughts around this performance.
The dresses where however made in a way that could be seen as references to both our society on a global basis, as well as mythological references or references to the world of animals of which we are a part.
No comments:
Post a Comment