25 September 2007

Sasha Waltz


Svenska:

Aurore arbetar som vanligt 7-16. I vanlig ordning är vi 'uppe med tuppen' eller rättare sagt det är vi som klockan 04.50 då klockan ringer, väcker tuppen.
Aurore är ingen morgonmänniska så jag är imponerad av att hon kommer upp så förhållandevis lätt. Inte så att hon studsar upp och kastar sig på golvet för att göra 300 armhävningar men.....

Efter arbetet ses vi i stan för att tillsammans gå till Goetheinstitutet för 'Filmkväll med Sasha Waltz' som programmet heter.

Det handlar om koreografen Sacha Waltz och hennes två verk Dido & Aeneas samt Körper.
Förstnämnda är en omarbetning av operan med samma namn skapad av Henry Purcell.

Waltz koncentrerar sig i sin omarbetning på drottningen av Kartago, Dido samt hennes älskade Aeneas, den från Troja flyende.

Waltz är själv inte med vid denna visning och i samband med det inledande samtalet.
Där medverkar istället Claudia de Serpa Soares, dansare, koreograf; Karsten Liske, produktionsledare och regissör hos Sasha Waltz & guests samt som moderator Charlotte Engelkes, i Sverige känd performanceartist, sångerska och dansare som också hon medverkat i bl.a. Dido & Aeneas.

De samtalar kring tillkomsten av dessa verk samt försöker beskriva hur Waltz arbetar.

Det mest intressanta med detta var kanske att Waltz är en person som i sista minuten kan förändra stora delar av av ett verk inför en premiär.
Detta då alla tror att man funnit den struktur som verket skall genomsyras av. Hon förlitar sig på att dansarna är så skickliga att de skall bemästra de omstruktureringar av det dansverk man instuderat, men som nu, i sista minuten omarbetas.

Efter samtalet med frågor av publiken får vi se första filmen som alltså handlar om arbetet med och uppförandet av Dido & Aeneas.

Efter pausen beger vi oss hem och stannar inte för att se Körper. Vi känner oss båda trötta efter att ha väckt tuppen.

(Photo taken from: http://blog.camminamente.it/Il_Ritmo_nei_miei_piedi/images/SashaWaltz.jpg)

English:

Aurore works as usual between 7 am and 4 pm. That means that we are 'getting up with the roaster (I didn't want to use the English word cock - ooops)' or rather we wake him upp at 4.50 am when the alarm clock rings.
Aurore is no 'morning person' so I am rather impressed by her getting up fairly easy in the mornings. Not that she throws herself at the floor doing 300 push ups but.....

After work we meet down town and together head for the Goethe Institute for a programme called 'Film night with Sasha Waltz'.
It's an evening circling around the choreographer Sacha Waltz and her two works Dido & Aeneas and Körper.
First-mentioned is a revision of the opera by the same name created by Henry Purcell.
Waltz in her revision concentrates on the Queen of Carthage - Dido - and her beloved Aeneas who is fleeing from Troy.

Waltz is not herself present at this display and in connection with the opening conversation. Instead we get to meet Claudia de Serpa Soares, dancer and choreographer; Karsten Liske, production leader and director at the ensemble Sasha Waltz & guests and as moderator Charlotte Engelkes, in Sweden (and abroad?) a well known performance artist, singer and dancer who also participated in Dido & Aeneas.

They talk about the making of these works and try to explain how Waltz is working.

Maybe the most interesting part around this process is that Waltz is a person who in the last minute can change major parts in a work in connection to a première.
This when everyone thinks that one have found the structure that is supposed to imbue the work as a whole. She evidently rely on the dancers skill an professionalism and that they will master the structural changes in the performance, a performance they've already finished their work with. A work that in the last minute is being changed.

After the conversation and questions from the audience we look at the first film that shows the work with the performance of Dido & Aeneas.

After the break there is another film - Körper - but we return home. We both feel tired after having woken up the roaster.

Dido & Aeneas by Sasha Waltz from Sasha Waltz & Guests on Vimeo.

No comments: