30 October 2007

Araki -Self, Life, Death

 Svenska (English below):

Aurore arbetar på Glimz och jag följer med henne in till city varefter vi skiljs åt och jag går till Stadsbiblioteket för att därefter fortsätta till Kulturhuset.
Där visas bl.a. utställningen Araki-Self, Life, Death, som jag länge velat se.
Araki har under många år varit en omtalad fotograf med fotografier som av många upplevs som synnerligen spektakulära.I denna utställning får vi se exakt 4001 av hans bilder, bilder vilka daterar sig från 1960-talet och framåt.
Araki har varit besatt av att fotografera och det kan man också märka i hans fotografiska konst, inte minst vad gäller antalet bilder som här visas men även med ledning av den dokumentär som visar Araki i arbete. Araki kunde använda sig av upp till tio filmrullar per dag.Förutom bilderna från Tokyos nattliv, som i många åt utgjort ett av hans motiv par préférence, finns också en otroligt vacker serie bilder på växter och blommor, med erotiska undertoner.
I övrigt visas alltså en intervju och ett tv-avsnitt med Araki där han arbetar och förklarar sitt arbete. Man visar också en slideshow med bilder till musik som visar alla möjliga motiv mer eller mindra sammankopplade till varandra. Hans bilder är ofta självutlämnande men också erotiskt laddade med många porträtt på kvinnor vilka befinner sig i bondageliknande situationer. En ödla på någon kvinna eller fäst vid något annat i en bild, betecknar Arakis närvaro. Han vill med ödland visa att han 'äger' kvinnan eller föremålet han härigenom har markerat sin närvaro på.

English:

Aurore works at Glimz and I accompany her whereafter we go separate ways (only for a couple of hours luckily). I continue to the Municipal library and thereafter to "the Cultural Center" (Kulturhuset) where they display a photo exhibition called Araki-Self, Life, Death.
Araki has for severeal years been a very talked about photographer renowned for his, in many ways, spectacular photos.
In this exhibition we get to see exactly 4001 photos. The first ones were made in the 1960's and then we are presented a, more or less, chronological perspective.
Araki has been possessed by photography and this is very obvious when you look at this exhibition.
Not only the amount of photos indicates this but also the documentary where we get to see him at work. His working manically and he uses up to ten film rolls per day.
Besides the photos from the night life in Tokyo (his favourite motive for many years), there are also a series of very beautiful photos of plants and flowers, with a lot of erotic symbolism within.
In the above mentioned documentary, he also tries to explain his work.
His photos are often very personal and overt but also erotically charged, sometimes with women in bondage like situations.
A lizzard is very often displayed and when placed on a woman or an object it symolizes Araki himself, who hereby wants to show that he is 'the owner' of the woman or the object. His presence is in this way emphasized.







(Photo copyright: http://stylenotes.typepad.com/visual_junkie/images/2007/08/20/araki2.jpg)
(Photo copyright: http://www.taschen.com/media/images/320/default_araki_interv_04_0706281452_id_59465.jpg)
(Photo copyright: http://www.taschen.com/media/images/320/default_araki_interv_02_0706281452_id_59445.jpg)

No comments: