Svenska:
Aurore och jag begav oss idag - efter att hon slutat arbetet - till Hedengrens bokhandel för att lyssna på professor Marcel Bénabou från Sorbonne, vilken talade över ämnet Varför jag inte har skrivit någon av mina böcker (Pourquoi je n’ai écrit aucun de mes livres) som också är titeln på den bok han skrev 1986.
I grunden kan man säga att han under långliga tider haft en ambition att skriva en skönlitterär bok men aldrig kommit sig för eftersom han haft för stor respekt för skrivandet som sådant.
Han ville inte skriva något som redan skrivits utan komma med något nytt och innovativt. Så tänker förmodligen de flesta författare men få lyckas - om ens någon.
Kan man verkligen skriva om någonting som inte redan någon annan skrivit om eller på ett sätt som inte redan är realiserat av någon annan? Detta kan man endast svara på om man känner all litteratur i världen och denna kunskap är omöjlig varför frågan endast kan besvaras tentativt.
Jag tänker inte på ett seriöst och genomtänkt sätt svara på den frågan här.
Det enda jag kan säga är att jag inte tror att någon av de författare som uppmärksammas för att de anses nyskapande, står i ett vacuum där man inte skulle ha influerats av och tagit upp material från annat man läst.
Detta kan i och för sig röra sig om material som aldrig publicerats men som man av en slump funnit och läst samt inspirerats av och kanske också kopierat.
Professor Bénabou är medlem i ett litterärt sällskap - OuLiPo - som arbetar ur ett mångdisciplinärt perspektiv där litteratur och matematik intimt hänger samman.
Språkspel (icke ur ett Wittgensteinskt perspektiv kanske); lek med ordlikheter präglar detta hans verk.
Han talade kring skrivandet och litteraturen i allmänhet och hans eget skrivande i synnerhet.
Hans ambition var att skriva en bok om hur man skulle kunna skriva en bok samt vilka ingredienser han önskade ingå i detta oeuvre samt vilka han ansåg borde exkluderas.
En bok om litteratur; hur man börjar med ett blankt papper, hur man fyller detta med sina tankar och idéer vilka gestaltas genom de ord som peu à peu fyller det ena pappersarket efter det andra.
Detta sagt samtidigt som professor Bénabou menade att han inte ville beskriva något i sin bok som hade med honom eller hans skrivande att göra, utan endast generellt om skrivandet som sådant.
Det ena ledde till det andra och till slut stod ett eget litterärt verk klart.
English:
Aurore and I meet outside Hedengrens bookstore in order to listen to professor Marcel Bénabou from Sorbonne, who talked around the subject Why I haven't written any of my books (Pourquoi je n’ai écrit aucun de mes livres), which also is the title of the book he released in 1986.
Basically one could say that he for a long period of time had the ambition to write a fiction book but never seemed to be able to start as he had to great respect for writing as such.
He did not want to write something that already had been written. Instead he wanted to reach out for something new, innovative. Most authors probably think like this but few, if any, succeed.
Is it possible to write about something that noone already have written about or in a way that hasn't been realized by anyone else?
This question can only be answered if one have knowledge about all the literature in the world and knowledge like this is of course an impossibility.
The question can only be given an tentative answer. I am not in a serious and well-considered way going to answer that question here.
The only thing I would like to add is that none of the authours that has attracted attention because they are regarded being innovative, are standing in a vacuum where they have not been influenced by and assimilated material from things they have read. It could however be a question of written material that never have been published but found by accident, read by the author who have been inspired by it and maybe also copied this way of writing.
Professor Bénabou is a member of a literary society - OuLiPo - that works from a multi disciplinary perspective where literature and mathematics is intimately connected. He is working with a sort of 'Sprachspiel' (not in the Wittgenstanian manner); games with words and similarities between them as an integrated part of his oeuvre(s).
He spook about literature in general and his own writing in particular.
His ambition was to write a book about writing a book and what 'ingredients' he would like to be a part of this work and what he would like to exclude.
In short, a book about literature; how one starts with a blank sheet of paper, how it gradually is being filled with the thoughts and ideas of the author shaped through the words, gradually filling one sheet of paper after another.
This though professor Bénabou ment that he didn't want to describe anything in his book that was connected to him or his writing but only general thoughts about writing as such.
One thing led to another and in the end a literary work - a book - had been completed.
No comments:
Post a Comment