12 October 2007

Cendrillon

(Photo taken from: cendrillon kungliga operan stockholm 2007)
Svenska:

Aurore arbetar från 7-14 idag vilket gör att vi hinner träffas för att uträtta en del ärenden i stan innan vi åker hem för att äta.

Jag besöker först själv Karolinska sjukhuset samt Försäkringskassan innan jag åker ut till Husby för att träffa min vän Golala som bjuder på kaffe och sötsaker.
Hon anser att jag bör gå upp i vikt då jag är mycket smalare idag än då hon träffade mig för ett par år sedan drygt.
Problemet är väl att jag fr.a. smalnat av i ansiktet och mot det hjälper inga sötsaker. Däremot säger jag inte nej då det bjuds!
Golalas son kommer hem och jag utsätter honom genast för ett förhör då jag frågar om han vet vem som tilldelats årets Nobelpris i litteratur och det visste han: Doris Lessing.

Åker därefter in till stan igen för att träffa Aurore och tillsammas letar vi efter ett par handskar till henne, dock utan att finna det hon söker.

Hem middag och därefter är det balett.

Vi har köpt biljetter till 'Cendrillon' eller 'Askungen' som den ju heter på svenska.

Det är koreografen Jean-Christophe Maillot som koreograferat (ja, vad skall en koreograf annars göra?) och musiken är skriven av Sergej Prokofjev.

Jean-Christophe Maillot
(Photo taken from: jeanchristophemaillotphotokarllagerfeld)

Scenografin är gjord av Ernest Pignon-Ernest men jag kan inte säga att den var särskilt innovativ eller spännande.

Som alltid, är jag benägen att säga, är Kungliga hovkapellet under ledning av Graham Bond utmärkta! De spelar med stor känsla och variation i uttrycket.

Graham Bond
(Photo taken from: http://www.kgl-teater.dk/en/OmKunstarterne/Ballet/Kunstnere/Dirigenter/~/media/Ansatte/Ballet/Dansere/145x145/graham%20bond.ashx)

Däremot är jag inte särskilt imponerad av koreografin och så ej heller Aurore (vi tycker inte alltid lika i allt).
Det är något lite fantasilöst över stora delar av koreografin tycker jag.
Till skillnad från vad som står i programbladet känns den inte särskilt nydanande eller 'modern'.

Vad gäller dansarna däremot finns inget att klaga på.
Jag har sett tillräckligt många dansföreställningar för att kunna säga att svenska dansare nog står sig mycket väl i ett internationellt perspektiv.
Så även kvällens dansare: Anna Valev som Askungen, Nadja Sellrup som Den goda fen, Oscar Salomonsson som Prinsen m.fl.
Två mycket underhållande dansare som genomförde sina roller med stor bravur var Hugo Therkelson och Joakim Stephenson som Intentender för hovets nöjen.

English:

Aurore works from 7 am til 2 pm today and that makes if possible for us to meet and run some errands before we return home to the dinner.

I have some issues to attend to at Karolinska hospital and the Social Insurance Office before I visit my friend Golala in the suburb Husby. She has invited me for coffee and some pastries.
She thinks I ought to put on some weight as I am much thinner than when we for the first time met more than two years ago.
The problem is that it's my face that primarily have become thinner and towards that 'weight loss' no sweets in the world can make it become 'thicker'.
On the other hand, I don't say no to sweets when offered!
Golalas son arrives home from school and immediately I expose him to a test when I ask him if he knows who has become the Nobel prize laureate in litterature and of course he knew: Doris Lessing.

Back into town to meet Aurore and together we try to find her a pair of gloves, without succeeding in finding what she is looking for.
Home - dinner - and after that it's time for ballet.

We have bought tickets to 'Cendrillon' or 'Cinderella' in English.

It's the choreographer Jean-Christophe Maillot who made the choreography (well, what else should a choreographer do?) and the music is written by Sergej Prokofjev.

The stage design is created by Ernest Pignon-Ernest but I can't say that it was particularly innovative or exciting.

Ernest Pignon-Ernest
(Photo taken from: http://www.pignon-ernest.com/)


As always - I am inclined to say - the Royal Opera Orchestra under conductor Graham Bond is excellent! They play with great feeling and variation in the expression.

I am not however that impressed by the choreography and neither is Aurore (we don't always agree on everything). There is a lack of fantasy about it, in my opinion. Unlike what is stated in the theatre programme the choreography doesn't feel pioneering or 'modern'.

When it comes to the dancers on the other hand I have no complaints at all. I have seen a sufficient number of dance performances in order to state that Swedish dancers are very good in an international perspective.

This goes for the dancers this evening too: Anna Valev as Cinderella, Nadja Sellrup as the Good Fairy, Oscar Salomonsson as the Prince and many more.
Two very entertaining dancers who performed with great bravura were Hugo Therkelson and Joakim Stephenson in the roles as Superintendents for the Pleasures at the Court.

No comments: